Jak může zpětná vazba ohledně výkonnosti sesbíraná z více stran být špatná věc? Proč většinou zpočátku funguje, ale po několika pokusech selhává? Podle článku Wendella Williamse na serveru ere.net je důvod neúspěchu 360stupňové zpětné vazby jednoduchý – je hloupá. „Když chcete získat informace o své výkonnosti, proč posílat dotazník lidem, kteří vás neznají, nezajímají se o vás nebo nevidí, jak pracujete?“ ptá se Williams a přikládá i další důvody:
Příliš mnoho dat
Většina účastníků 360stupňové zpětné vazby vám řekne, že jde o takové množství dat, že jen vysvětlení, co všechno to znamená, si žádá půldenní workshop. Chcete-li uspět, volte co nejjednodušší kritéria.
Nerelevantnost
Účastníci musejí často hodnotit věci, které nemají nic společného s výkonností v daných pracovních rolích. Chcete-li uspět, zaměřte kritéria na specifické znaky pracovních rolí.
Odměny a postihy
Jakmile lidé zjistí, že na základě zpětné vazby budou odměňováni nebo postihováni, nebudou odpovídat objektivně. Chcete-li uspět, držte zpětnou vazbu na rozvojové úrovni.
Špatné plánování
Nikdy nepokládejte otázky, pokud nejste připraveni na odpovědi. Chcete-li uspět, připravte rozvojové plány pro každou položku.
Chybějící zapojení managementu
Základní odpovědností manažerů je vést, koučovat a rozvíjet podřízené. Chcete-li uspět, zapojte manažery do spolupráce se zaměstnanci.
-kk-