Když se zeptáte manažerů, kterým telefonují personalisté, abys se jich zeptali na jejich bývalé podřízené či kolegy, jak telefonické ověřování referencí probíhá v praxi, často uslyšíte, že dotyčný personalista bývá již předem nadšen z člověka, na kterého se ptá, a chce slyšet, že by jej měl přijmout. Maximálně pětiminutový telefonát se pak odvíjí tak, aby manažer náhodou neřekl něco, kvůli čemu by personalista musel začít hledat někoho jiného.
Taková kontrola referencí je ztrátou času i peněz na všech stranách. Náborářský server ERE.net proto přinesl praktické rady, jak místo povrchních telefonátů provádět skutečné ověřování referencí.
1. Žádejte více referencí
Než začnete obvolávat osoby, které vámi vybraný uchazeč o práci uvedl ve svém životopise, požádejte uchazeče, aby vám poskytl kontakty na více svých bývalých manažerů a kolegů. Pokud vám odmítne sdělit další jména, chtějte vědět proč.
2. Nenechávejte ověřování referencí na nezasvěcených
Nejkvalifikovanější pro ověřování referencí jsou personalisté, kteří spolupracují s manažery, v jejichž týmech má nový pracovník působit. Nedelegujte proto ověřování referencí juniorním členům vašeho týmu, kteří přímo nespolupracují na výběru lidí pro příslušný tým.
3. Zajistěte si dostatek času a čistou mysl pro telefonáty
Pokud chcete produktivně využít pět minut mezi poradami, vyřiďte raději jeden e-mail než telefonát za účelem kontroly referencí. Cílem vašeho telefonátu by mělo být zjistit co nejvíce detailů, k čemuž budete potřebovat více než pět minut. Před samotným telefonátem si připomeňte, že na uchazeče máte nahlížet neutrálně nebo s mírnou skepsí.
4. Přesvědčete respondenty k upřímnosti
Někteří respondenti nebudou příliš ochotní s vámi mluvit. Vaším úkolem je proto přesvědčit je, aby byli co nejupřímnější. Osvědčená technika je použít větu: „Rád bych věděl, zda když přijmu tohoto uchazeče, vám nebudu muset za půl roku volat znovu a ptát se, proč jste mě neupozornili na to, koho přijímám.“
5. Připravte si tužku a papír
Nespoléhejte jen na svou paměť. Během jednotlivých telefonátů se snažte zapsat maximum zjištěných informací, abyste pak mohli snadno porovnat informace od různých osob.
6. Předem si připravte konkrétní otázky
Neptejte se na příliš obecné věci typu: „Co mi můžete říci o panu Novákovi ?“ Ptejte se na konkrétní příklady problémů, které mohly nastat při spolupráci s prověřovaným uchazečem, například: „Můžete uvést příklad,jak pan Novák reaguje na kritiku?“
7. Reagujte na zjištěné informace
Pro každou zjištěnou informaci mějte připravené otázky „Proč?“ a „Můžete uvést konkrétní příklad?“
-kk-