„Je čas vyhodit HR do vzduchu a vytvořit něco zcela nového. My vám povíme jak.“ Toto heslo spolu s obrázkem bomby s hořící zápalnou šňůrou najdeme na titulní straně letního dvojčísla časopisu Harvard Business Review věnovaného HR. Časopisu se velmi dobře podařilo, co si předsevzal – přilákat pozornost personalistů a vyvolat bouřlivé diskuse nejen na sociálních sítích.
„Není to o tom, že bychom neměli rádi HR, pouze věříme, že se může zlepšit,“ vysvětluje v úvodníku šéfredaktor Adi Ignatius. Lidské zdroje by podle něho měly opustit dlouhodobě osvědčené „best practises“ a nastolit agendu, která se bude dívat dopředu.
Jak „vyhodit HR do vzduchu“?
Co všechno je v HR špatně, popisuje článek profesora Wharton School Petera Cappelliho s názvem Why We Love to Hate HR…and What HR Can Do About It. Sleduje vývoj HR ve Spojených státech od roku 1900 do současnosti a upozorňuje na to, že většina amerických firem se v oblasti HR dosud řídí pravidly z 50. let minulých století.
Následuje článek s názvem Bright, Shiny Objects and the Future of HR, jehož autory jsou John Boudreau, profesor Marshall School of Business, a Steven Rice, bývalý ředitel HR ve společnosti Juniper Networks. Dočteme s v něm, jak firma vytvořila inovativní model HR se skutečným dopadem na obchodní výsledky.
Sérii textů o tom, že je třeba zcela změnit dosavadní přístup k HR, pak uzavírá článek s názvem People Before Strategy: A New Role for the CHRO. Napsal jej uznávaný manažerský poradce, populární spíkr a autor několika manažerských bestsellerů Ram Charan ve spolupráci s globálním ředitelem společnosti McKinsey & Company Dominicem Bartonem a místopředsedou představenstva společnosti Korn Ferry Dennisem Careyem. Autoři vyzývají firmy, aby začaly HR brát vážněji a postavili ředitele HR do role skutečného strategického partnera, který se stane třetím členem dosavadní dvojice výkonný ředitel – finanční ředitel.
HBR v létě zdarma na internetu
Časopis Harvard Business Review zpřístupnil během léta svůj archiv, a proto si všechny články můžete až do konce prázdnin přečíst na jeho webových stránkách hbr.org (případně rovnou pod výše uvedenými odkazy).
Pokud byste měli zájem přečíst si zde na HR News detailnější české výtahy z uvedených článků, dejte nám vědět prostřednictvím komentářů k tomuto článku nebo v diskusi v naší skupině na síti LinkedIn zde, kterou k tomuto tématu zřídíme.
Jak jsme již zmínili, na provokativní téma časopisu Harvard Business Review již reagovala řada odborných diskusí a předních osobností. Byl mezi nimi i autor konceptu HR business partnerství Dave Ulrich. Článek s jeho názory přineseme v následujících dnech.
-kk-