From a recruiter's perspective, technical IT positions such as developers, testers, project managers or data analysts are hard to fill. Why? Because high-quality and experienced workers in this field are scarce and competition from employers is really high. Therefore, finding and attracting top IT talent is one of the biggest job challenges for recruiters. This article offers advice on how to do it.
The following text is based on an article on the HR Morning website.
Ensure your job ad contains enough detail and the right technical requirements
There is probably nothing worse for IT candidates than reading an advert that tells them nothing specific or is factually downright wrong. If your advert is simply looking for "developers" with "programming" experience and you do not provide any further details, nobody will respond. Work with your technical colleagues to create an advert with sufficient detail, a description of the technical skills required, and a list of the languages, programs and principles used.
Search through multiple channels
Technical staff are hard to find. That is why you need to advertise your vacancies using several channels at once. Try to publicise them among relevant interest and occupational groups.
Impress candidates with your quality employer brand
What if the problem is that your employer lacks a good reputation or a quality employer brand? Try thinking about your recruitment process in a broader context and work on improving your overall and long-term employer brand.
Create an attractive and seamless recruitment process
The quality, interest and seamlessness of your recruitment process will largely determine its success. Ensure there are no delays in the process, that technical interviews are of a high quality and interesting, and as a company you present yourself to candidates in the best possible light.
Offer interesting money and benefits – and sell them well to candidates
Of course, you have to impress candidates with competitive benefits and money. But you also need to be able to sell these aspects well. Ideally, state the salary range directly in the advert: this will increase the number of responses. During the interview, emphasise the benefits that are relevant and important to the candidate.
-mm-
Jak najít, zaujmout a náborovat top talenty na IT pozice
Technické pozice v IT, jako jsou developeři, testeři, IT projektoví manažeři nebo datoví analytici, se z pozice náboráře těžko obsazují. Proč? Protože kvalitních a zkušených pracovníků v této oblasti je málo a konkurence zaměstnavatelů je opravdu velká. Najít a zaujmout top IT talenty je proto pro náboráře jedna z největší pracovních výzev. V tomto článku vám poradíme, jak na to.
Tento text vychází ze článku na webu HR Morning.
Ujistěte se, že váš pracovní inzerát obsahuje dostatek detailů i správných technických požadavků
Pro IT kandidáty není asi nic horšího, než pročítat inzerát, ze kterého se nic konkrétního nedozvědí nebo který je fakticky vyloženě špatně. Jestli váš inzerát hledá prostě „developery“ se zkušenostmi „s programováním“ a žádné další detaily neuvedete, nikdo vám na inzerát neodpoví. Spolupracujte s technickými kolegy a vytvořte inzerát, kde bude dostatečné množství detailů, popis požadovaných technických dovedností i seznam využívaných jazyků, programů a principů.
Hledejte pomocí více kanálů
Technické pracovníky je těžké najít. Proto své volné pozice musíte inzerovat pomocí několika kanálů najednou. Snažte se, aby se ukazovaly relevantním zájmových a profesním skupinám.
Zaujměte uchazeče svou kvalitní značkou zaměstnavatele
Co když je vaším problémem fakt, že váš zaměstnavatel nemá dobrou reputaci ani kvalitní značku zaměstnavatele? Zkuste se nad vaším náborovým procesem zamyslet v širším kontextu a zapracujte na vylepšení své celkové a dlouhodobé značky zaměstnavatele.
Vytvořte atraktivní a bezproblémový náborový proces
To, jak kvalitní, zajímavý a bezproblémový bude váš náborový proces, do velké míry rozhodne o jeho úspěšnosti. Ujistěte se, že v procesu nejsou žádné prodlevy, že technické pohovory probíhají kvalitně a zajímavě a že se před kandidáty jako firma ukážete v co možná nejlepším světle
Nabídněte zajímavé peníze a benefity – a dobře je kandidátům prodejte
Zaujmout uchazeče je samozřejmě nutné i pomocí konkurenceschopných benefitů a peněz. Ty je ale nutné umět i dobře prodat. Mzdové rozmezí ideálně uvádějte přímo v inzerátu – zvýšíte tím tak množství odpovědí na inzerát. Během pohovoru pak akcentujte především ty benefity, které jsou pro dotyčného kandidáta relevantní a důležité.
-mm-