Stop making unnecessary mistakes in recruiting

Stop zbytečným chybám v náboru

Which recruiting procedures should you finally get rid of? If you are currently thinking about how to streamline your recruiting process, this article is right for you. To begin with, let us point to a fact which happens in all human activities, including recruitment - we often look to solutions that are too complex and forget about basic rules. Then, the things we tend to take for granted become a problem. We start to make mistakes that we never thought we would make. Nobody could be so stupid as to check references of job applicants only after offering them a job? Or could it be like that?

The following five most overlooked "matters of course" in recruiting were described by Alison Green, author of the popular Ask a Manager blog.

1. Courtesy interviews

Stop inviting job applicants for interviews when you think they do not have a real chance of getting hired. It does not matter whether they are friends of your boss or if you meet them every day outside your house. Try to be open from the very beginning and explain why particular candidates will not be invited for interviews.

2. Skipping telephone interviews before face-to-face meetings

Even though you are trying to avoid this practice, you know very well that initial telephone interviews save both your and the applicants' time. It makes no sense to invite someone you have already spoken with, and found out that he could not enter your company in the required time period or that he did not have appropriate qualifications.

3. Focus on degrees

How many times have you seen that graduates, even from prestigious schools, do not have to have the necessary skills to be employed at the company? There you go ... There is no other way than to focus on the applicants' experience.

4. Too many questions that do not cover the applicants' experience

Asking applicants why they chose this particular job, which work culture suits them, what they liked the most in former jobs, who they prefer to work with, etc. is fine, but not throughout the whole interview. It is much more important to focus on specific experience - what a particular applicant has achieved and how.

5. Late reference checking

Checking references only after a candidate accepts your offer is really too late. You could place both your company and the candidate in an uncomfortable position. Thus, always be careful to check references, and do it in advance.

-Kk-

    Stop zbytečným chybám v náboru

    Kterých náborových postupů byste se už konečně měli zbavit? Pokud zrovna přemýšlíte o možnostech, jak zefektivnit váš náborový proces, je tento článek určen právě pro vás. Na úvod si připomeňme skutečnost, která platí ve všem lidském snažení, nábor nevyjímaje – často hledáme příliš složitá řešení a zapomínáme při tom na základní pravidla. Naším problémem se pak stává to, co považujeme za samozřejmé. Chybujeme v tom, o čem si myslíme, že bychom nikdy neudělali. Nikdo přece není tak hloupý, aby kontroloval reference uchazečů až poté, co jim nabídne práci? Nebo ano?

    Na následujících pět často přehlížených „samozřejmostí“ náborového procesu upozornila autorka populárního manažerského blogu Ask a Manager Alison Greenová.

    1. Pohovory pouze ze slušnosti

    Přestaňte zvát na pohovory uchazeče, o nichž si myslíte, že nemají reálnou šanci být přijati. Je jedno, jestli jsou to známí vašeho šéfa nebo jestli se s nimi denně potkáváte před domem. Zkuste být od začátku otevření a vysvětlovat, proč konkrétní uchazeči nebudou pozváni k pohovorům.

    2. Vynechávání telefonických pohovorů před osobními

    I když se tomu snažíte vyhýbat, jistě velmi dobře víte, že úvodní telefonické pohovory ušetří čas oběma stranám. Nemá smysl zvát na pohovor někoho, s kým jste již mluvili a ukázalo se, že nemůže nastoupit v požadovaném termínu nebo nemá odpovídající kvalifikaci.

    3. Lpění na titulech

    Kolikrát jste se již přesvědčili, že ani absolvování prestižní školy nezaručí, že zaměstnanec bude mít potřebné dovednosti? Tak vidíte... Není jiná cesta, než se zaměřit na zkušenosti.

    4. Příliš mnoho otázek mimo zkušenosti uchazečů

    Ptát se uchazečů, proč se hlásí na dané místo, jaká pracovní kultura jim vyhovuje, co se jim nejvíce líbilo na minulé práci, s kým nejraději spolupracují apod. je v pořádku, nikoli však po celou dobu pohovoru. Mnohem důležitější je zaměřit se na konkrétní zkušenosti – co uchazeč dokázal a jak to dokázal.

    5. Odkládání kontroly referencí

    Kontrolovat reference až poté, kdy uchazeč přijme vaši nabídku, je opravdu pozdě. Dostáváte tím do nepříjemné pozice nejen vaši firmu, ale i uchazeče. Pokud tedy jde o reference, buďte vždy důslední a ověřujte je předem.

    -kk-

    Zdroj: QuickBase Blog - The Fast Track - manažerský blog