To support and fund virtual learning in the new era, programmes must deliver real business results. Especially in times of budget downturns and downsizing, the measurability factor becomes absolutely essential. Below are some insights that can help you review the current situation and ensure measurable impact and return on investment in online education.
Education providers lack or do not collect data on the impact and effectiveness of programmes
Education without practical application will have no impact. Unfortunately, many L&D experts do not even measure past and subsequent status at this level and are thus unable to demonstrate any change or corresponding impact on business. Do not consider online training a one-off item. Measure the level of knowledge or skills before and after the programme and monitor the impact on practice based on predetermined criteria.
Many executives see learning as a cost, not an investment
Once managers consider development to be a cost, it happens that, especially in uncertain times, they remove it from necessary items. Wrong! The learning budget can be reduced, reduced again, suspended, minimised or controlled. If managers see learning as an investment, they can protect, support and even improve it during a downturn. The challenge for development specialists is to show executives that learning brings a positive return on investment. The best way to achieve this is to measure the ROI of the programme following an economic model. This will remove the doubt that learning is an investment.
Use the value chain for your online education programme
It is important to understand how success is achieved through online education. How do you deliver more productivity, improve service quality, innovate or communicate better with customers? If a lack of knowledge or skills is an obstacle to success, then the implementation of these processes will support it. When learning is initially linked to business metrics, it is transformed into a suitable solution that is designed to have an impact.
You can effectively measure the success of an educational programme through a value chain:
Level | Metrics | Typical measures |
0 – Input | Input parameters of programmes, which include indicators such as time spent, costs, scope, etc. | Programme type Number of programmes Number of participants Time spent Cost |
1 – Reaction and planned action | Responses to programmes that include the value perceived by participants and planned actions that drive success | Relevance Importance Usefulness Suitability Intended to use things in practice Motivation Recommendations |
2 – Learning | Knowledge and success. Focus on concepts and ways to use the knowledge and skills to support success | Skills Knowledge Skills Competences Trust |
3 – Applications and implementations | Application and use of knowledge in practice | Behaviour Range of use Completion of tasks Frequency of use Successfulness Use barriers Use activators Engagement |
4 - Impact | Impact of the educational programme | Productivity Profit Quality Innovation Efficiency Retention Customer satisfaction |
5 – ROI | Comparison of impact with financial aspects | Cost-benefit ratio ROI (%) Payback period |
Studies show that many virtual training programmes fall apart precisely when measured at the level of business impacts and the application of knowledge in practice. But executives want and need to see the business links to learning, whether learning is provided in person or at a distance. Don't underestimate the preparation process; otherwise, the training or the course itself is only the tip of the iceberg.
-bb-
Měření dopadu a návratnosti investic do online vzdělávání musí být důslednější
Abyste zajistili podporu a financování virtuální vzdělávání v nové době, musí programy přinést reálné obchodní výsledky. Zejména v období útlumu a snižování rozpočtů se faktor měřitelnosti stává naprosto kritickým. Níže je několik poznatků, které vám mohou pomoci zrevidovat stávající stav a zajistit měřitelnost dopadu a návratnost investic do online vzdělávání.
Poskytovatelé vzdělávání nemají nebo nesbírají data, která prezentovala dopad a efektivitu programů
Vzdělávání bez využití v praxi nebude mít žádný dopad. Mnoho odborníků na oblast L&D bohužel na této úrovni ani neměří předchozí a následný stav, a tedy nejsou schopni nijak doložit změnu a odpovídající dopad na podnikání. Nepovažujte online trénink za jednorázovou záležitost. Měřte úroveň znalostí či schopností před i po programu a sledujte dopady do praxe na základě předem stanovených kritérií.
Mnoho vedoucích pracovníků považuje učení za náklad, nikoli za investici
Jakmile manažeři považují rozvoj za náklad, stává se, že zejména v nejistých dobách tento náklad škrtají z nezbytných položek. Chyba! Rozpočet na učení lze snížit, snížit, pozastavit, minimalizovat nebo kontrolovat. Vidí-li vedoucí pracovníci učení jako investici, mohou ho během útlumu chránit, podporovat a dokonce vylepšovat. Výzvou pro specialisty rozvoje je ukázat vedoucím pracovníkům, že učení přináší pozitivní návratnost investic. Nejlepším způsobem, jak toho dosáhnout, je měřit ROI z programu po ekonomickém vzoru. Tímto způsobem odstraníte pochybnosti, že učení je investice.
Využijte řetězec tvorby hodnot pro váš online vzdělávací program
Je důležité pochopit, jak je prostřednictvím online vzdělávání dosahováno úspěchu. Jak dodáváte větší produktivitu, zlepšujete kvalitu služeb, inovujete nebo lépe komunikujete se zákazníky? Pokud je nedostatek znalostí nebo dovedností překážkou úspěchu, pak jej zavedení těchto procesů podpoří. Pokud je učení na začátku spojeno s obchodní metrikou, transformuje se do vhodného řešení, které je navrženo tak, aby mělo dopad.
Efektivního měření úspěšnosti vzdělávacího programu můžete docílit pomocí hodnototvorného řetězce:
Úroveň | Metrika | Typická měřítka |
0 – Vstup | Vstupní parametry programů, které zahrnují indikátory jako strávený čas, náklady, rozsah aj. | Typ programu Počet programů Počet účastníků Strávený čas Náklady |
1 – Reakce a plánovaná akce | Reakce na programy zahrnující hodnotu vnímanou účastníky a plánované akce, které podnítí úspěšnost | Relevance Důležitost Užitečnost Vhodnost Záměr využít věci v praxi Motivace Doporučení |
2 – Vzdělávání | Znalosti a úspěšnost. Zaměření se na koncepty a způsoby, jak využít znalosti a dovednosti, které podpoří úspěšnost | Schopnosti Znalosti Dovednosti Kompetence Důvěra |
3 – Aplikace a implementace | Aplikace a využití znalostí v praxi | Chování Rozsah využití Dokončení úkolů Frekvence využití Úspěšnost při využití Bariéry využití Aktivátory využití Angažovanost |
4 - Dopad | Dopad vzdělávacího programu | Produktivita Zisk Kvalita Inovace Efektivita Retence Zákaznická spokojenost |
5 – ROI | Porovnání dopadu s finančními aspekty | Poměr náklady-výnosy ROI (%) Doba návratnosti |
Studie ukazují, že mnoho virtuálních vzdělávacích programů se rozpadá právě při měření na úrovni obchodních dopadů a aplikace poznatků do praxe. Vedoucí pracovníci ale chtějí a potřebují vidět obchodní vazby na učení, ať už je učení poskytováno osobně nebo na dálku. Nepodceňte přípravu, samotné školení nebo kurz je už jen vrcholek celého ledovce.
-bb-