Někteří podnikatelé a lídři, jako třeba Steve Jobs, schválně vytvářeli mezi svými týmy atmosféru konkurence a soupeření. Jeho vidinou bylo, že bojem mezi sebou dosáhnou týmy svých maximálních výsledků. Obecně se ale ví, že příliš mnoho konkurence mezi spolupracovníky škodí. A že pro maximální produktivitu je naopak dobré vytvořit pracovní prostředí, ve kterém spolu všichni zaměstnanci i týmy maximálně spolupracují. Jak takovou kulturu ve firmě vytvořit? Zde je několik tipů.
Netolerujte toxické chování – ani u manažerů, ani u pracovníků
Jak uvádí The Undercover Recruiter, základem je mít nulovou toleranci vůči toxickému chování, které soupeřivost podporuje. Workoholismus, šikana, netransparentní komunikace – to vše jsou věci, které musíte potírat napříč celou hierarchií.
Založte alespoň část odměn na celofiremních (nebo alespoň celotýmových) výsledcích
Metriky, podle kterých se vypočítává úspěšnost a odměny jednotlivých pracovníků, by měly být ovlivnitelné a měly by být primárně individuální. Týmového ducha ale můžete podpořit tak, že část těchto metrik bude vycházet z čísel pro celé týmy nebo pro celou firmu.
Zadávejte týmům projekty, u kterých musí spolupracovat
Spolupráci můžete v rámci firmy podpořit také tak, že budete pracovníkům zadávat projekty, které je budou vyloženě nutit spolupracovat mezi sebou. Nechte jednotlivé týmy, ať si práci zkoordinují mezi sebou a jsou nuceni spolu spolupracovat.
Odměňujte spolupráci a týmovou práci
Společně s potíráním toxického chování je nutné naopak pozitivně odměňovat spolupráci, férové jednání a týmového ducha. Oceňujte veřejně ty lidi, kteří nezištně pomohli jinému týmu s projektem, i přestože to třeba mohlo znamenat dočasné zhoršení jeho produktivity. Ukážete tak všem pracovníkům, že spolupráce je oceňována více než individuální, sólo výsledky.
-mm-
Too much competition is bad: how to create a company culture based on cooperation
Some entrepreneurs and leaders, such as Steve Jobs, would deliberately create an atmosphere of competition and rivalry among their teams. Jobs' vision was that by fighting among themselves, teams would achieve optimum results. However, it is generally known that too much competition between co-workers is harmful. For maximum productivity, it is instead beneficial to create a work environment in which all employees and teams work together to the greatest possible extent. How to create such a culture at a company? Here are some tips.
Do not tolerate toxic behaviour, neither from managers nor workers
As The Undercover Recruiter states, the key is to have zero tolerance for toxic behaviours fostered by competitiveness. Workaholism, bullying, non-transparent communication: these are all things you need to combat across the hierarchy.
Base rewards at least partly on company-wide (or at least team-wide) results
The metrics by which success rates and rewards are calculated for individual employees should be influenceable and primarily assessed on a personal basis. However, you can encourage team spirit by basing part of these metrics on team-wide or company-wide numbers.
Assign teams to projects where they need to work together
You can also foster collaboration within the company by assigning employees projects that will force them to work with one another. Have individual teams coordinate their work and be compelled to work together.
Reward collaboration and teamwork
Along with tackling toxic behaviour, there must be positive rewards for cooperation, fair play and team spirit. Publicly recognise people who have selflessly helped another team with a project, even though it may have meant a temporary setback in productivity for that particular employee. This will show all workers that collaboration is valued more than individual, solo results.
-mm-