Dobrá zpráva pro českou ekonomiku: firmy na místním trhu zvýšily v roce 2012 mzdy celkem o 2,1 %. Bonusy byly ve značné míře vyplacené, a to zejména na základě individuálního výkonu zaměstnanců. Firmy nabízejí velmi zajímavé a široké spektrum benefitů. Přesto se lidé chystají odejít: firmy nejen v České republice čeká obrovská fluktuace zaměstnanců, jakmile se ekonomika odrazí od země, ukazuje poslední průzkum odměňování globální poradenské společnosti Hay Group.
Ve společnostech s 500 a více zaměstnanců, které tvoří cca polovinu celé databáze společnosti Hay Group, se celkově počet zaměstnanců velkých firem snížil o 6 %, zatímco náklady na mzdy reálně rostly o 4 %, ukazují čísla průzkumu Hay Group.
„Firmy na českém trhu sice propouštěly; na druhou stranu ale nešetří na mzdách, a to je dobrá zpráva zejména pro zaměstnance,“ komentovala zprávu Gabriela Němcová, zástupkyně společnosti Hay Group v České republice. „Zároveň to ale znamená, že lidé musí dělat obvykle více. Zůstala část práce po kolezích, kteří odešli, a k tomu přibývají v čase stále nové úkoly. Pokud se k tomu přidají další faktory jako např. demotivující manažer, nefungující procesy, nemožnost dělat nové věci, nedůvěra v budoucnost firmy, apod., je jen otázkou času, kdy se ti nejlepší, které firmy nejvíce potřebují, zvednou a půjdou své štěstí hledat jinam.“
Tento trend je v souladu s tendencemi po celém světě. „Udržení zaměstnanců bude po znovuoživení ekonomického růstu, resp. trhů práce, jedním z nejpalčivějších problémů, které společnosti po celém světě budou nuceny řešit,“ řekla Němcová, a dodala: „Z našich zkušeností od klientů víme, že ti nejlepší odcházejí jako první. V následujících 5 letech jsou očekávány rekordní míry fluktuace, které nejprve zasáhnou rozvojové ekonomiky, ale postupně se přesunou i na vyspělé trhy.“ Nahrazení zaměstnance může společnost stát dokonce 12-18 měsíčních mezd. Mezi nejzásadnější dopady neřízené fluktuace patří zvýšené náklady na nábor, růst administrativy, vytíženost manažerů, ale zejména ztráta know-how a produktivity, nižší kvalita a v neposlední řadě i tolik důležitá zákaznická spokojenost.
Nejvíce navyšovaly leasingové společnosti, nejméně maloobchod
Zpátky k průzkumu odměňování, celkově se v roce 2013 zúčastnilo průzkumu společnosti Hay Group 507 firem a poskytly více než 280 000 individuálních mezd. Toto rekordní číslo dělá z databáze Hay Group tu největší komerční databázi mezd na českém trhu. Hay Group studuje trendy v oblasti odměňování a benefitů na českém trhu od roku 1993.
Celkově upravily mzdy v roce 2012/2013 tři čtvrtiny firem. Z toho nejvíce dostali přidáno specialisté, a to v průměrné výši 2,3%. 7% zaměstnanců bylo v uplynulých 12 měsících povýšeno. V letošním a v příštím roce se očekává stejná tendence: mzdy plánuje upravit 79 % společností v průměrné výši 2 %. „Tendence zůstávají velmi podobné: firmy se nejvíce zaměří na odborníky. V příštím roce se očekává, že nejméně přidá zaměstnancům sektor maloobchodu; nejvíce naopak plánují navyšovat leasingové firmy“ doplnila Němcová.
Regionální rozdíly: nejvíce v Praze, nejméně v Olomouci
Tradičně se nejvíce platí v hlavním městě Praha, v průměru o 10% nad celorepublikovým průměrem, naopak nejméně platícím regionem je po roční odmlce opět Olomoucký region, kde se odměňuje v průměru o 18 % méně.
Největší bonusy pro vrcholové manažery
Z pohledu bonusů se dá obecně říci, že čím vyšší je pozice ve společnosti, tím má relativně vyšší možnost získat bonus. „Toto téma je evidentně stále velmi živé, řada našich klientu stále přemýšlí o správné strategii, aby variabilní schéma přinášelo to, co je jeho záměrem, tedy motivovalo zaměstnance k vyšším výkonům. Rozsah možných bonusů činí mezi 60-150 %,“ řekla Němcová.
„Často diskutované téma je odměňování prodejních versus neprodejních pozic. Většina firem má nastaveno schéma variabilního odměňování pro obě skupiny zaměstnanců, v případě obchodních pozic však z logiky věci je podíl variabilní složky vyšší,“ okomentovala Gabriela Němcová.
Kreativní a užitečné benefity
Oblast benefitů je v poslední době velmi diskutovaná oblast. „Firmy se snaží být kreativní a vymýšlí různé způsoby, jak své stabilní systémy obměnit, aby měli zaměstnanci pocit, že stále od zaměstnavatelů dostávají více, než jen to, co vidí na výplatních páskách. Bohužel ve většině případů význam benefitů přichází až ve chvíli, kdy zaměstnanci opouští firmu a zjišťují, co měli zpětně,“ řekla Němcová. Otázkou je, zda vynaložené prostředky, které firmy investují do bohatých benefitních programů mají skutečně ten správný efekt a zda je zaměstnanci vnímají jako motivující a vhodné. Trendem tedy je stále více šít benefitní balíčky na základně preference zaměstnanců za účelem stabilizace. „Obecně dlouhodobým trendovým balíčkem benefitů je dovolená nad rámec zákona, penzijní plány, příspěvky na stravování, nadstandardní zdravotní péči a služební vozy,“ shrnula Němcová.