Motivace zaměstnanců ve firmě může mít různé tváře. Máte představu o tom, jaké iniciativy mohou utužit firemní kulturu a které ji naopak naruší, když není připravena? Kdy a jak začít budovat svobodu ve společnosti a proč to raději nedělat? To jsou jen některé z otázek, které se diskutovaly v průběhu tříhodinového workshopu na téma Motivace zaměstnanců – inspirace z praxe úspěšných firem, který pořádala personální společnost OPENN v rámci svého projektu OPENN 2inspire.
Jak samotný název projektu vypovídá, OPENN 2inspire má především inspirovat – HR profesionály, manažery a zkrátka všechny, kteří se zabývají vedením a motivací lidí nebo se o tuto oblast zajímají. A jelikož inspirace vychází často z praxe, tak ani na tomto setkání nechyběli zajímaví hosté z různých odvětví, kteří praktickými zkušenostmi a nápady rozhodně nešetřili. Ve čtyřech blocích se v průběhu dopoledne představili celkem čtyři zástupci úspěšných českých společností STEM/MARK, ComAp, Sportify a Etnetera, kteří hovořili na společné téma budování firemní kultury a motivace zaměstnanců.
Dejte zaměstnancům volnost, ať si hrají
Koncept svobodné firmy je jako červený hadr na býka. Pro jedny je nepochopitelným projevem fungování firemní kultury, pro druhé naopak zajímavou inspirací, jak posunout vlastní společnost i vnitřní motivaci zaměstnanců zase o něco dále. Zůstává zde ale otázka, kdy se do toho pustit a za jakých podmínek?
„Najednou jsme měli pocit, že se máme strašně dobře,“ zahajuje téma ředitel výzkumné agentury STEM/MARK Jan Tuček a dodává, že důvodem, proč se pro budování tohoto konceptu jako firma rozhodli, je rozhýbat relativně dlouhodobý blahobyt a motivovat zaměstnance, aby je práce stále bavila. Těm mimo jiné firma dopřává nadstandardní benefity v podobě tanečních a sportovních lekcí nebo masáží v průběhu pracovní doby, čímž si společnost napomohla také k ocenění „Firma budoucnosti“.
Pro informační společnost Etnetera, která ve svobodě žije už dva roky, jsou naopak motivátory většíotevřenost, lidskost, nápady nebo rovnost. „Věříme, že je to správná cesta k inovaci, která otevírá potenciál lidí,“ hodnotí její roli ředitel Martin Palička, pro jehož společnost se vášeň stala novou společnou vizí.
Svoboda končí tam, kde omezuje klienta
Podmínkou volnosti ve firmě je odstranit bariéry a byrokracii. Samo o sobě to ale nestačí a záleží také na tom, v jaké fázi se společnost aktuálně nachází. „Někdy je to taková nightmare (pozn. noční můra),“ říká ředitel výzkumné agentury. Existuje totiž mnoho motivací, proč tento koncept neaplikovat – strach z osobní odpovědnosti, závist kvůli transparentnosti… Jsou ale také dva důvody, proč ano – moc a podíl na spravedlivém dělení peněz.
Podle Martina Paličky volnost tedy rozhodně není pro každého a není absolutní. Dle jeho rad se vyplatí investovat zejména do interní komunikace a vést týmové pohovory s novými uchazeči, aby pochopili, zda zapadnou do kolektivu a jsou schopni se samostatně rozhodovat. „Čím více svobody dáte, tím více osobní zodpovědnosti musíte vyžadovat,“ upozorňuje Palička a Jan Tuček se s jeho názorem ztotožňuje a dodává, že „kdo sám nemá řád, tak může být sebelepší, ale nemůže ji (svobodu) dostat ve vztahu ke klientovi“. Člověk zkrátka musí mít vnitřní bič, který jej bude motivovat, a zároveň to bude bavit i zákazníky.
Lidé touží po pravidlech
Vášeň a nadšení z práce jsou hodnoty, které preferuje také ComAp, ryze česká výrobní společnost, která se však úspěšně prosazuje také v zahraničí. „Ty hodnoty by měly být takové, které firma skutečně zažívá,“ tvrdí její HR a finanční ředitel Martin Málek a potvrzuje, že v jejich společnosti tomu tak skutečně je. Firemním krédem ComApu je „have fun“ a to jak po práci, kdy lidé nebo oddělení samy s podporou organizace pořádají různé akce, tak i v práci, kde firma investuje mnoho úsilí, aby nalezla pro každého správnou cestu. ComAp ale není firma bez omezení, což ve výrobní společnosti snad ani nelze jinak. „Zjistili jsme, že lidé touží po pravidlech, která je naopak motivují,“ upozorňuje Málek. A jaký má být správný člověk pro tuto firmu? „Je to prostě „comapí“ člověk,“ dodává Mirek Daněk z agentury OPENN, která pro ComAp již roky vyhledává vhodné kandidáty.
Ve zdravém těle zdravý duch
V případě sportifikačního (sport a gamifikace) projektu společnosti Sportify to platí dvojnásob. Už dnes mnoho společností řeší zdraví svých zaměstnanců. Zdravé dny, nutriční poradce, fyzioterapeut… „Slevy do fitness ale využije pár lidí, ne všichni,“ říká Miroslav Jiřík spoluzakladatel společnosti, která pomáhá rozhýbat zaměstnance a manažery firem pomocí běžeckých a chodeckých programů. „Lidé se při běhu poznávají, povídají si o práci i dalších věcech,“ tvrdí Jiřík. Díky této společné aktivitě jsou pak nejen vitální, ale díky „zdravému duchu“ se také více angažují a jsou motivovaní společně nastavenými cíli. Jste stejného názoru? My už obouváme tretry…
Workshop se konal dne 10. dubna v příjemných prostorách pražského Autoklubu. Celé dopoledne proběhlo v přátelské atmosféře, kde energie a nadšení sdílet poznatky s ostatními naplnily podstatu celého setkání – inspiraci.
Máte i vy námět na další témata, kterými byste se chtěli nechat inspirovat?