Podobně jako v loňském roce i letos Ministerstvo práce a sociálních věcí v nové vyhlášce (č. 398/2023 Sb.) schválilo navýšení optimální (nominální) hodnoty stravného. Pokud si zaměstnanec i nadále bude na stravenky přispívat do výše 45 %, optimální stravenka bude činit 211 korun. Zbylých 55 % (116 Kč) uhradí zaměstnavatel. Hodnota se odvíjí od výše stravného na pracovních cestách a představuje částku, která je pro zaměstnance i zaměstnavatele nejvýhodnější.
Pokud vezmeme do úvahy průměrnou útratu v době obědů, která dosahuje téměř 185 korun, pokryje nominální hodnota náklady na stravu i v nejdražších regionech. Zaměstnavatelé tak mají i v letošním roce cílený nástroj v podobě pravidelného stravování zaměstnanců, které ve výsledku přispívá k jejich vyšší spokojenosti a vyššímu pracovnímu výkonu.
V porovnání s loňským lednem narostla optimální hodnota stravenky zhruba o desetinu – tehdy částka dosáhla hodnoty 194 Kč. Vývoj ekonomických ukazatelů si v průběhu roku 2022 vyžádal dokonce dvě úpravy cen stravenek, kvůli inflaci se jejich cena tehdy zvedla v součtu o 44 korun. Vývoj za minulý rok tolik razantní není. Podle dat Edenred Restaurant Indexu, který průměrnou útratu z benefitních karet v době oběda sleduje, však ceny stále mírně rostou. Neplatí to ale pro všechny regiony.
V Praze dráž, v Liberci levněji
Na rozdíl od první poloviny roku lze vývoj ceny obědů v krajských městech za poslední měsíce obsáhnout v jednotkách korun. Dvousetkorunovou hranici atakuje Brno, kde strávníci za oběd v průměru zaplatí přes 197 Kč. Jediným městem, kde zaměstnancům dvě stokoruny na oběd již nestačí, tak zatím stále zůstává Praha – s průměrnou útratou bezmála 209 Kč, tedy zhruba o 10 korun více než před rokem. Naopak mírný pokles dlouhodobě pozorují obyvatelé Liberce, kde obědy stojí téměř 189 Kč.
Nejvyšších cen oběda dosáhla většina regionů během letních prázdnin, které završily období poměrně razantního zdražování. Ve čtvrtém kvartále loňského roku se již ceny měnily jen mírně. V některých městech se dokonce vrátily na dubnové či květnové hodnoty.
Téměř identickým vývojem si prošly i ceny obědů u našich zahraničních sousedů. Nejdražší polední menu na Slovensku podle dat z plateb Edenred card je v současnosti v trnavském kraji, kde za něj v restauraci či kantýně strávníci nechají v průměru 8 eur a 87 centů. Dlouhodobě nejvyšší částky za oběd ale platili v loňském roce obyvatelé košického regionu, v srpnu to bylo dokonce 9,32 eur. Nižší ceny byly zaznamenány naopak v Trenčíně nebo Banské Bystrici. Částkám odpovídá i optimální hodnota stravenky na Slovensku – ta činí 7,6 eur, tedy zhruba 186 Kč. Na rozdíl od Česka zde ale dochází k úpravě této hodnoty automaticky, a to vždy když náklady na stravování stoupnou alespoň o 5 %.
Nový potenciál pro motivaci zaměstnanců
Navýšení optimální hodnoty stravného je pozitivní zprávou i pro zaměstnavatele. Až 70 % z částky, kterou se svým zaměstnancům rozhodnou poskytnout, totiž nemusí danit (maximálně však do výše 55 % z celkové částky, tedy oněch 116 korun). Nevztahuje se na ni také zdravotní ani sociální pojištění.
„Podle evropských průzkumů téměř polovina zaměstnanců u nás i v zahraničí obědvá častěji díky podpoře od zaměstnavatele. Vybírají si díky tomu také zdravější ingredience a pokrmy. Firmy tedy mají ve svých rukou důležitý nástroj k motivaci zaměstnanců k vyváženému stravování, který je flexibilní a přitom adresný,“ vysvětluje Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred.
O společnosti Edenred CZ
Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café. O tom, jak benefity implementovat k co největší spokojenosti zaměstnanců, radí Edenred firmám na nově spuštěném Edenred Wellbeing Blogu.
Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.