Pro OREA Hotels & Resorts zpracovala analýzu odměňování celého českého trhu renomovaná agentura BDA, průzkum proběhl napříč všemi obory v období od podzimu 2021 do jara 2022 a zúčastnilo se ho 180 firem.
„Obory gastronomie a hotelnictví jsou platově tradičně podhodnocené a dlouhodobě se potýkají s nedostatkem zaměstnanců. Bohužel se v současné době opět otevírají možnosti pro šedou ekonomiku, dosažení mediánu českého trhu proto ukazuje, že je OREA v tomto oboru výjimečný zaměstnavatel, který si svých zaměstnanců cení a tomu odpovídá i nastavená úroveň platů,“ uvádí Martin Kopecký z BDA.
„Za posledních 5 let jsme se posunuli na medián českého trhu. V celkovém hodnocení jsou zahrnuty i takové instituce jako banky, finanční domy, mezinárodní korporace a státní správa, a i těmto firmám jsme schopni konkurovat. Naším dlouhodobým cílem je dostat se na úroveň horního kvartilu a dosáhnout tak nadprůměrných mezd,“ uvádí Petra Slabá, HR ředitelka OREA Hotels & Resorts.
Na konci roku 2021 OREA navýšila mzdy o 6,5 % a k 1. 7. 2022 přichystala pro své zaměstnance další růst, a to o 5 %. Na základě průzkumu agentury BDA dosáhl celý český trh průměrného zvýšení za toto období 5 %, 11,5% navýšení v OREA tedy tento průměr překročilo a dostalo se tak do čela trhu.
OREA Hotels & Resorts dlouhodobě sleduje ohodnocení zaměstnanců napříč celým trhem podle jednotlivých pozic, regionů a také pohlaví. Prvního cíle, kterým bylo umístit se se svými platy v polovině všech sledovaných firem, již dosáhla a dalším krokem je posunout úroveň mezd k horní hranici. Ještě v roce 2021 se platy v OREA pohybovaly na dolní hranici sledovaného rozpětí, dnes se nachází uprostřed, což je enormní nárůst. Srovnává se však s covidovým rokem, kdy byly hotely část roku zavřené a nevyplácely se bonusy.
Na základě této analýzy OREA narovnává platy a rozdíly na jednotlivých pozicích, jejím cílem je odměňovat za totožnou práci stejně, a to v rámci všech regionů a bez ohledu na pohlaví. „Vždy se snažíme o vyrovnání platové úrovně, to znamená, že člověk na pozici front managera v Orea Resortu Devět Skal na Vysočině má totožný tarif a - pokud má stejnou praxi a výkon - i stejnou mzdu jako zaměstnanec na stejné pozici v Orea Hotelu Zvon v Mariánských Lázních. K tomu, abychom se ujistili, že odměňujeme správně v porovnání s trhem, nám mimo jiné slouží tato analýza,“ vysvětluje Petra Slabá.
K základní mzdě dostávají zaměstnanci OREA také bonus, který je přímo odvozený od zákaznické spokojenosti. Na základě hodnocení na stránkách hotelu a bookingu se pak bonusy vyplácejí striktně podle toho, jak jsou zákazníci spokojeni. „Velmi si vážíme našich zaměstnanců, jen díky nim můžeme neustále zvyšovat zákaznickou loajalitu a přinášet stále kvalitnější servis,“ doplňuje HR ředitelka OREA Hotels & Resorts.
V gastronomii a hotelnictví není vždy standardem, že celá odměna zaměstnance je na výplatní pásce. „Někdy se nás při pohovoru zájemci ptají, jestli budou mít skutečně celou výplatu na pásce,“ popisuje Petra Slabá.
Další důležitou složkou odměňování je to, co firma přináší zaměstnancům navíc. OREA nabízí některé benefity a incentivní programy nejen pro své zaměstnance, ale dokonce i pro jejich rodiny. Zaměstnanci čerpají ze systému Cafeteria benefitů. Příjemná je možnost využití výrazně zvýhodněného ubytování nejen pro zaměstnance, ale i pro jejich rodinné příslušníky. OREA letos opět spustila OREA Academy, což je interní systém vzdělávání, v němž nabízí svým zaměstnancům na míru šité rozvojové aktivity dle jejich konkrétních potřeb nebo manažerských schopností.
Zaměstnanci se zde učí např. kulinářskému umění, prozákaznickému přístupu nebo dnes velmi diskutovanému tématu finanční gramotnosti. Významnou úlohu hraje také pracovní prostředí, proto OREA věnuje významnou pozornost pracovnímu prostředí zaměstnanců a možnosti být v kontaktu prostřednictvím volně přístupných počítačů. Kromě zmíněných benefitů řada pracovníků, a to především sezónních, vítá i samotné umístění hotelů na jedinečných místech České republiky.