Za stravování v práci si Češi dali trojku. Chuť i kvalita nedobrovolně ustupují ceně

Čeští zaměstnanci vnímají výrazné rezervy ve svém stravování během práce. Kdyby jej měli oznámkovat jako ve škole, nejčastěji by si dali trojku. Vyplývá to z průzkumu Barometr zaměstnanců společnosti Up Česká republika. Celkově jde dokonce o horší výsledek, než ukázaly výsledky stejného průzkumu v roce 2019. Lepšímu stravování brání čas a stále výrazněji také peníze a nedostatečná podpora zaměstnavatelů.

Stéphane Nicoletti, Groupe Up

Průměrná známka, kterou čeští zaměstnanci ohodnotili svoje stravování v práci v roce 2024, je 2,71. Jde o mírně horší výsledek než o 5 let dříve, kdy byla průměrná známka 2,57. K největším rozdílům došlo u „jedničkářů“ a „pětkařů“. Zatímco jedničkou své stravování hodnotí méně zaměstnanců než v roce 2019, konkrétně 13 %, pětek naopak přibylo.

Za zhoršeným stravováním stojí podle výsledků Barometru především čas a finance. Zatímco ale faktor času oproti situaci před pěti lety výrazně oslabil, problém nedostatku peněz jednoznačně vzrostl. V současné době se jedná o druhou nejčastější překážku bránící lepšímu stravování zaměstnanců. Nedostatek peněz se přitom v roce 2019 umístil až na šestém místě. Svůj podíl na tom mají i zaměstnavatelé.

S podporou stravování pracuje maximálně efektivně jen málo zaměstnavatelů. Cílenými příspěvky lze přitom zvýšit kupní sílu zaměstnanců efektivněji, než kdyby měli stejnou částku získat čistě v rámci mzdy či platu.

Sůl nad zlato už neplatí

Rostoucí vliv peněz na stravování zaměstnanců potvrzují i další výsledky Barometru. Podle nich se stravování v práci řídí především finanční stránkou, jejíž pozice oproti situaci v roce 2019 posílila. Výrazně totiž poklesla důležitost dalších faktorů, především rychlosti a také chuti konzumovaného jídla. Zatímco cenou se v práci řídí stravování 43 % zaměstnanců, chutí jen 23 % lidí. Kvalita stravování je pak rozhodující u 2 z 10 pracujících a zdravotní stránka stravy pouze pro 10 %.

Rozhodně to ale neznamená, že by Češi nechtěli jíst zdravěji. Právě na zdravou stravu by se nejraději zaměřili v rámci zlepšování svého fyzického zdraví. Úloha zdravé stravy je nezanedbatelná i ve vztahu k psychice. Jíst zdravěji je třetím nejčastěji zmiňovaným cílem zaměstnanců ve prospěch svého duševního zdraví. Právě finance jsou ale největší překážkou tyto záměry uskutečnit.

To by měli zaměstnavatelé vnímat jako příležitost. Propojení zdraví a práce je totiž neoddiskutovatelné. Práce většinou negativně ovlivňuje naše zdraví a náš zdravotní stav dopadá na náš pracovní výkon. Stravování je toho velmi důležitou součástí a není divu, že podle 9 z 10 lidí by zaměstnavatel měl pečovat o kvalitní stravování svých zaměstnanců.

Zdraví prochází žaludkem

Cílená podpora stravování má přitom výraznější dopady, než by se mohlo na první pohled zdát. Vědecké studie i odborná literatura ukazují, že pravidelné stravování má vysoce pozitivní vliv na výkonnost a spokojenost zaměstnanců a zaměstnankyň. Naopak jeho absence může mít škodlivé dopady,“ uvádí Pavel Suchánek, výzkumný pracovník IKEM a zakladatel nutričních poraden FitBee.

Jestliže člověk bude konzumovat stravu v určité kvalitě, bude schopen vykonávat kvalitně i svoji práci. Další věc je budování vztahu mezi podnikem a zaměstnancem, jeho spokojenost a loajalita. Lidé ocení, když pro ně firma dělá něco, co nemusí. A hlavně – kvalitní strava je prevencí před obezitou a nemocemi. Tím pádem chrání před absencemi v práci, které různé choroby nezbytně provázejí,“ dodává Suchánek.

 

Jak byste ohodnotil/a svoje stravování v práci? Porovnání roku 2024 s rokem 2019.

 

Up Česká republika, která zahájila svoji činnost na českém trhu v roce 1995 pod názvem Chèque Déjeuner je součástí mezinárodní skupiny Groupe Up, která je nyní přítomna ve 29 zemích po celém světě. Up Česká republika je předním hráčem v oblasti zaměstnaneckých výhod a HRtech a poskytuje atraktivní a inovativní motivační platformy organizacím, které považují angažované zaměstnance za klíč k obchodnímu úspěchu. Nabízí také řešení v oblasti marketingové komunikace a strategického rozvoje podnikání. Schopnost analyzovat současnou situaci zákazníků a navrhovat a implementovat efektivní systémy výhod a věrnostní programy činí z Up Česká republika jednoho z hlavních lídrů v určování tohoto trendu.