Buďte empatičtí
Vaši lidé musí hlavně vědět, že chápete, čím si právě procházejí. V krizi to znamená, že se začnete více a zjevně zajímat o vaše lidi. Sledujete jejich náladu, věnujete pozornost tomu, o čem mluví, co je trápí nebo zajímá. Tímto způsobem budete schopni předvídat a přímo reagovat na jejich strachy a potřeby, i přesto, že třeba nebudete mít ihned po ruce konkrétní řešení a odpovědi.
Oddělte fakta od fikce
Zabraňte tomu, aby se vaši lidé rozrušovali nepravdivými či zavádějícími informacemi. Pokud se už u vás ve firmě takové zvěsti šíří, zjistěte zdroj. Jestliže si lidé sami tvoří neopodstatněné předpoklady (optimistické nebo pesimistické), zjistěte, na čem je zakládají a pomozte jim získat realističtější obraz.
Držte se role: optimistický realista
Zaměřte své lidi na fakta, která se pravděpodobně nezmění. Nepřikrášlujte situaci, jinak ztratíte jejich důvěru, na druhou stranu jim ale pomozte vidět ty oblasti a činnosti, ve kterých mohou pozitivně dále přispívat.
Držte své emoce na uzdě
Krize u mnoha lidí způsobuje výkyvy nálad – jednou je všechno černé, za chvíli se začíná zase vyjasňovat. Vaším úkolem je jednoduše zůstat v klidu. Snažte se dosáhnout správné rovnováhy. Pokud jste příliš emotivní, dostáváte se na tenký led. Pokud jste příliš klidní, ostatní si budou myslet, že krizi neberete dostatečně vážně.
Zaměřte se na to, co má smysl dělat
Bez ohledu na to, jak špatně věci vypadají, musíte bojovat, i kdyby jen proto, abyste sami v sobě dokázali některé věci uzavřít. Přijděte na to, které bitvy ještě potřebujete vyhrát, a pomozte s tím i vašim lidem.
Uvažujte v krátkodobých horizontech
I když mnozí naříkají, že podniky mají příliš mnoho krátkodobé orientace, krize je doba, kdy má smysl zaměřit se na to, co lze udělat právě teď. Zodpovězte si společně otázky, co bude potřeba řešit v příštím týdnu, dvou týdnech, měsíci.
-bb-