Sledování duševních problémů zaměstnanců a reagování na ně je důležitou manažerskou dovedností. Manažeři by si měli všímat raných projevů těchto problémů, než se z nich vyvine něco vážnějšího, jako je stres nebo deprese. Zdraví a spokojení zaměstnanci jsou také produktivní.
- Mějte oči otevřené. První projevy deprese nebo duševního problému se většinou objevují v podobě změny každodenního chování. Může to být náhlá neschopnost zaměstnance vykonávat jeho práci, nesoustředěnost, ztráta motivace nebo absence.
- Nedělejte unáhlené závěry. Všichni máme dobré a špatné dny, takže změna chování nemusí nutně znamenat problém. Snažte se proto sledovat dále, jestli jde jen o nárazové selhání, nebo o něco vážnějšího.
- Hledejte kořeny problému. Lidé většinou sami o duševních problémech nemluví. Zkuste proto vy iniciovat soukromý rozhovor a nabídnout pomoc.
- Jak můžete pomoci? Nabídněte podporu, poradce či lékaře, na kterého se zaměstnanec může obrátit.
- Budujte firemní kulturu. Měli byste dlouhodobě pracovat na vytváření firemní kultury, která nebude stigmatizovat duševní zdraví. Otevřeně mluvte o tomto tématu a nabízejte podporu.
- Chovejte se podle toho, co hlásáte. Každá politika může fungovat jen tehdy, pokud se uplatňuje v praxi.
-kk-