Nepodceňujte nedostatek spánku

Američtí zaměstnanci jsou unavení. Podle posledních výzkumů je nedostatek spánku u pracujících stále větším problémem a různými způsoby ovlivňuje zdraví i výkonnost. Průměrný zaměstnanec spí denně méně než šest hodin, i když by potřeboval sedm až osm hodin spánku. Nedostatek spánku pak přispívá k depresím, diabetu, obezitě, hypertenzi či většímu riziku infarktu. Může způsobovat také pracovní úrazy. Pokud jde o výkonnost, chybějící hodina spánku ji může snížit až o 32 procent. Další problém je pak v tom, že si to zaměstnanci často neuvědomují.

Dlouhodobě se nedostatek spánku posuzuje jako problém u povolání, kde je bezpečnost na prvním místě, jako jsou řidiči, piloti nebo zaměstnanci ve zdravotnictví. V ostatních oblastech však nepatří mezi priority. Souvisí to především se zvýšenými nároky zaměstnavatelů. Při srovnání s minulou dekádou pracují nyní Američané více hodin a méně čerpají dovolenou. Svou roli v tom hrají i moderní komunikační technologie, které činí zaměstnance dostupnými i mimo kancelář a pracovní dobu.

Odborníci doporučují zaměstnavatelům, aby v otázce nepříznivého vlivu nedostatku spánku začali vzdělávat své manažery. Manažeři by měli znát symptomy a vědět, jak zaměstnancům pomoci. Vedoucí úlohu by v tom měli převzít Lidské zdroje. Kromě toho je třeba upravit pracovní prostředí, aby bylo zdravější a produktivnější. Pomůže světlo, pravidelné přestávky nebo káva na nočních směnách. Zaměstnavatelé by měli nabízet zdravé jídlo a podporovat odpočinek. Někteří již zavedli odpočívárny, kde si zaměstnanci mohou o přestávce zdřímnout. Odborné studie potvrzují, že krátké zdřímnutí přes den podporuje pozornost a zlepšuje paměť.

Další věc je zavedení politiky, která omezí přesčasy a zavede povinné čerpání dovolené. Souvisí s tím i pružná pracovní opatření, která zaměstnancům umožní odpočívat, když to individuálně potřebují.

-kk-

Zdroj: Workindex.com - rozcestník k řešením v oboru lidských zdrojů, nové informace pro personalisty
Zobrazit přehled článků ze zdroje Workindex.com