Co nepřináší očekávaný efekt?
Firmy investují nemalé peníze do vybudování moderních tělocvičen se špičkovým vybavením. Někteří zase svým zaměstnancům nabízejí možnost využít lezeckou stěnu nebo si během pracovní doby odpočinout při hraní šipek.
Ukazuje se však, že i přes vysoké náklady zaměstnanci využívají příležitost si zasportovat extrémně málo. Proč? Možná jim chybí prostředí, ve kterém by se mohli opravdu uvolnit. Často jim také pracovní doba nedovoluje najít si prostor pro delší oddech.
Jak na to jít jinak?
Existuje však i varianta, že volný čas k dispozici mají, a přesto tělocvičnu nevyužijí. Mnohem raději prokrastinují bezcílným bloumáním na internetu nebo posíláním zpráv.
Díky práci v neziskovém sektoru v rámci rehabilitace jsem měl možnost pochopit, jak funguje lidský mozek. A ukazuje se, že mozek má přirozenou tendenci uchylovat se k automatismům neboli dělá to, na co je zvyklý. Pokud po něm chcete, aby se přesměroval jinam, ze všeho nejdůležitější je dobrá vnitřní motivace a komunikace. Firmy by se proto neměly bát pečovat o zdraví svých zaměstnanců, ale měly by zvolit jinou cestu než doposud.
Důležité je dát zaměstnancům příležitost postupně převzít zodpovědnost za své zdraví a bezpečnost. Buďte iniciátorem změny a nabídněte jim odlehčený zážitkový seminář. Ve skupince maximálně dvaceti lidí se dozvědí důležité souvislosti ohledně čtyř základních principů, které ovlivňují kvalitu jejich života – spánku, stravy, stresu a sedu/stoje.
Nepůjde však o zahlcení suchopárnými informacemi, ale o skvělou příležitost propojit teorii s praxí, díky čemuž bude prožitek o to silnější. Zaměstnanci například pochopí jednoduché kroky, které vedou ke správnému nastavení židle, na které tráví spoustu hodin u počítače nebo v autě. Začnou si uvědomovat, že tajemství zad bez bolestí se neskrývá v nákladech na statisícovou ergonomickou židli nebo život bez stresu v high-tech výstřelcích, které se brzy omrzí.
A co dál?
Dalším bodem pro podporu zájmu o přirozenější způsob života je implementace vzdělávacího systému pomocí e-learningového modulu, který zaměstnancům připomene důležitost jejich rozhodnutí. A poté přichází velmi podstatné vytvoření rituálů a artefaktů, což jsou pomůcky, které upevní změnu. Není však potřeba za tím hledat žádné složitosti.
Artefakty jsou materiální věci, které mají zaměstnanci v zorném poli, nejlépe na stole nebo poblíž pracovního místa, ale třeba i na toaletě nebo ve výtahu. Přitahují jejich pozornost a pravidelně jim připomenou co si předsevzali. Může jít o rehabilitační míček, náramek, společně vytvořeného firemního maskota nebo výzdobu koutku s barelovou vodou.
Rituál je synonymem pravidelné aktivity, která vám pomůže zautomatizovat změny, pro které jste se rozhodli, třeba v oblasti zdravého spánku. Berete je jako samozřejmou součást vašeho života. Management firmy poskytne podporu těm zaměstnancům, kteří o změnu stojí a chtějí například každé ráno věnovat čtvrt hodiny antistresovému cvičení nebo si společně každý pátek uvařit zdravý oběd a zvolnit během něj svoje tempo. Rituály jsou důležitým krokem vpřed, proto je potřeba, aby nebyly ve firmě shazovány a označovány za způsob šizení povinností, ale označeny za vytvoření prostoru pro vydechnutí.
Tím, že vy jako firma jednoduché rituály a využívání artefaktů podpoříte, dáte lidem najevo, že si vážíte toho, že se starají o své zdraví. Je předem jasné, že se nezapojí všech 100 % zaměstnanců. Pokud ale změna zasáhne 15 % lidí, začnou se dít změny, které budou mít dlouhodobý efekt. Je důležité vytvořit krystalizační jádro požadované změny. Ostatní už proběhne skoro samo. U zaměstnanců automaticky vzroste loajalita vůči firmě, zlepší se jejich zdraví, a především dojde k lepší náladě ve firmě.