Koučink dnes patří k nejpopulárnějším metodám rozvoje zaměstnanců. Přesto stále panují nejasnosti o tom, co přesně koučink obnáší a přináší. Mezinárodní federace koučů (ICF) definuje koučink jako „partnerství s klienty v rámci myšlenkového a kreativního procesu, který je inspiruje k maximalizaci jejich osobního a profesionálního potenciálu“. To může znamenat celou řadu věcí, nikoli však níže uvedené desatero nejčastějších mylných představ o koučinku, které zveřejnil server cbsnews.com.
1. mýtus: Kouč je profesionál, který vám pomůže dosáhnout vašich cílů
Koučink stále není jednotně regulován, a proto se objevují samozvaní „koučové“ bez potřebné kvalifikace. Nejjistější je spolupracovat s akreditovanými kouči s certifikací ICF.
2. mýtus: Koučink je příjemná zaměstnanecká výhoda
Úspěšné organizace vidí v koučinku více než jen benefit, a to finanční smysl. Profesionální koučink dokáže posílit prodej, angažovanost a spokojenost zaměstnanců, kreativitu, a tudíž i celkové ekonomické výsledky.
3. mýtus: Životní koučové dokáží pomoci pouze s osobními cíli a profesionální koučové pouze s pracovními cíli
Dobrý kouč pomáhá druhým k pozitivním změnám v jejich životech bez ohledu na druh jejich cílů.
4. mýtus: Profesionální koučink je určen pro problémové zaměstnance
I když koučink může sloužit i k napravování nedostatečné výkonnosti, v současné době se využívá především k podpoře nejvýkonnějších pracovníků.
5. mýtus: Koučink zabere příliš mnoho času
Koučink vykazuje výrazné přínosy již při intenzitě jedné hodiny měsíčně. Vynikající výsledky mají dvaceti až šedesátiminutové telefonáty s kouči dvakrát až čtyřikrát měsíčně.
6. mýtus: Kouč je váš kamarád
Kouč od vás chce to nejlepší a pomůže vám, abyste uspěli. Na rozdíl od kamarádství se však váš vztah soustředí pouze na vás.
7. mýtus: Koučink je dobrý pouze pro vyšší manažery
Koučink je určen komukoli, kdo chce žít kvalitnější život. Ve firmách se efektivně uplatňuje i na nemanažerských pozicích.
8. mýtus: Kouč je poradce – říká, co a jak dělat
Dobrý kouč neradí. Klade otázky a pomáhá svým klientům k tomu, aby sami nalézali odpovědi. Je odborníkem na proces změny chování.
9. mýtus: Koučink je drahý
Studie ICF Global Coaching Client Study ukázala, že medián návratnosti investic do koučinku ve výši 3,4násobku vložené investice.
10. mýtus: Koučink je duchovní záležitost
I když jistě existuje mnoho spirituálních koučů, kteří dokáží tuto svou vlastnost využít při práci s klienty, většina koučů jsou praktičtí profesionálové zaměření na hmatatelné výsledky.
-kk-