Počet koučů rychle roste. Mají za sebou odborné vzdělávací programy a certifikace a těší se, až budou moci uplatňovat své znalosti a dovednosti v samostatné praxi. Začít podnikat však není jen tak. Většina začínajících koučů má oprávněný strach, zda je jim podaří uspět.
Dobrá zpráva je, že před vámi již byla řada jiných koučů, kterým se podařilo rozjet úspěšnou praxi. Můžete se tedy poučit jejich zkušenostmi. Následující doporučení byla zveřejněna na blogu Mezinárodní federace koučů (ICF) v článku s výmluvným názvem „5 věcí, které vám ve škole pro kouče neřekli“.
Umět jen koučovat je málo
Je to sice nezbytný základ, ale absolventů koučovacích programů je dnes všude plno. Chcete-li se živit jako kouč, musíte investovat také do základů obchodování a marketingu nebo si alespoň najmout důvěryhodného poradce, který vám pomůže v začátcích s propagací a získáváním kontaktů. Brzy zjistíte, že chod vlastní praxe vyžaduje mnohem více než jen koučování klientů a měli byste na to být připraveni.
Najděte si svůj specifický segment trhu
Marketéři dobře vědí, že není možné nabízet služby všem. Musíte vědět, kdo je váš cílový zákazník, jaké má zájmy, kde je možné jej oslovit či jakým způsobem s ním komunikovat. Snaha představit vaše skvělé služby lidem, které to nezajímá nebo si je nemohou dovolit, je zbytečná. Začněte tím, že zmapujete konkurenci. Pak si určete, jaká skupina lidí vás zajímá a zjistěte, jaké problémy řeší. Sledujte, kde se schází (online i offline) a jakým jazykem mluví. Nakonec ji oslovte.
Nabízejte řešení
Nesnažte se prodávat koučink, to je jedna z nejtypičtějších chyb. Řada vašich potenciálních klientů nemusí mít s koučováním zkušenosti a vědět, co vůbec slov koučink znamená. Propagujte své služby jako konkrétní řešení pro problémy, kterým čelí vaše cílová skupina. Pomozte jim pochopit, že se v dané oblasti nerozvíjejí tak, jak by chtěli a potřebovali. Pak nabídněte pomoc, klidně formou úvodní hodiny zdarma.
Koučujte celé skupiny
Řada lidí si nemůže platit svého osobního kouče. Pokud tedy teprve začínáte, mohli byste uspět s nabídkou koučování pro skupiny, u nichž si můžete dovolit snížit cenu. Zajistíte si úvodní příjem a navíc budete mít hodně klientů, kteří o vás budou moci říci dalším lidem. Je to ideální řešení pro případ, kdy vaše cílová skupina klientů zahrnuje lidi se stejnými činnostmi a zájmy, které budou zajímat stejná témata.
Věřte si
Ani ty nejlepší znalosti koučování a marketingu vám nepomohou, když o sobě budete pochybovat. I když je kouč skvěle vycvičen v tom, jak pomáhat druhým, často nedokáže pomoci sám sobě. Musíte si věřit a vědět, že chcete uspět. Pak můžete svůj strach překonat.
-kk-