Interní koučink může ušetřit velké peníze za externí kouče. Jak ale firma pozná, že se jí vyplatí vyškolit si interní kouče? Koho na tuto pozici vybrat? Jak zajistit, aby interní kouči neztráceli kvalifikaci? A co manažeři – budou ochotni naslouchat svým kolegům a spolupracovat s nimi?
To je jen malá část otázek, které se řešily v diskusní skupině Interní koučink v rámci 19. setkání HR živě. Své zkušenosti zde jako expert z praxe sdílela vedoucí oddělení vzdělávání a rozvoje v Raiffeisenbank Andrea Jarolímová, která spolu se svým kolegou Milanem Klinderou nabídla podrobný náhled na skutečné fungování interního koučinku a všechny jeho výhody i nástrahy. Moderace se velmi efektivně zhostil Milan Bobek, akreditovaný kouč a supervizor ČAKO, který je výkonným ředitelem společnosti FBE Praha, s.r.o., partnera HR živě.
Koučink je nedirektivní řízení lidí, které zvyšuje jejich kompetence. Interní koučink se nejčastěji využívá v oblasti obchodu. Znamená intenzivní intervenci, která relativně rychle přináší výsledky. Kromě toho se tento způsob zvyšování efektivity práce s velkou oblibou využívá i v call centrech. V některých případech mají firmy i kouče manažerů, ale pro ně se častěji využívá externích koučů. Ti jsou kromě koučování manažerů často najímáni i k výcviku interních koučů a k jejich supervizi.
U Raiffeisenbank se osvědčilo rekrutovat kouče z expertů v určitých oblastech. Ti pak správným výcvikem získají schopnost školit, koučovat, ale i mentorovat. Důležité je, aby se tyto aktivity jasně oddělovaly a kouč neměnil role svévolně.
Každá firma, která se rozhodne pro interního kouče, se musí rozhodnout, zda najme nového člověka na trhu práce, nebo si správně proškolí svoje lidi. Rozhodování není snadné, protože kvalifikovaný kouč je velmi drahou pracovní silou. Výcvik zaměstnance je náročný jak časově, tak finančně. Základní školení trvá přibližně rok a pohybuje se od 50 do 90 tisíc Kč. Přibližně po půl roce by firma již měla poznat, jestli vybraný člověk bude opravdu schopen jako kouč fungovat.
Výběr zaměstnance vhodného pro roli interního kouče je také složitý: Podle toho, jakým zaměstnancům bude své služby poskytovat, by mělo být zohledněno, z jaké úrovně organizační struktury budeme vybírat. I když totiž vybraný člověk nebude školit manažery, bude s nimi muset jednat a je důležité, aby ho brali jako partnera. Výběr často padne na HR pracovníka, který všem dalším oddělením bude v budoucnu vyhovovat svou nestranností. Kandidát na kouče by v ideálním případě měl projít také assessment centrem a potvrdit svou skutečnou motivaci pro novou roli.
V mnoha případech se interní kouč rekrutuje ve firmě na základě standardního školení zaměstnanců. Součástí rozvoje manažerů je vcelku často i jakési koučovací minimum. Některé manažery techniky koučování zaujmou a chtějí se školit dál. A někdy zjistí, že právě tohle vidí jakou svou hlavní náplň práce v budoucnu.
Velký zájem vzbudilo téma zavádění interního koučinku ve firmě a problémy s ním spojené. Stejně jako u jiných strategických otázek v oblasti HR, je i zde nutná podpora managementu. Té lze nejlépe docílit tak, že necháme manažera koučink zažít. Zvláště direktivní typ lidí je pak obvykle velmi mile překvapen celkovým efektem.
Další nezbytností při zavádění interního koučinku je jakýsi interní kodex. Ten pomůže k tomu, aby zaměstnanci interním koučům důvěřovali. Obsahuje např. klauzule o tom, že sdělené informace nebudou zneužity a předány nadřízeným. Vedle toho musí HR rozjet podpůrné procesy, jako je objednávání koučů, jejich propagace v rámci firmy apod.
Jakmile se interní koučink zavede, je třeba starat se o udržení jeho kvality. Vhodná je příležitostná supervize pomocí externích koučů, ale i intervize mezi kouči vzájemně. Zvláště zpočátku je vhodné měřit výsledky koučování v oblastech, kde to je možné – tedy především v obchodní činnosti. Každopádně kvalitní koučové na sobě musí neustále pracovat – ať už působí v rámci firmy, nebo jako externisté.
Diskusní setkání HR živě proběhlo 23. února 2012 v Praze. Uspořádal je vzdělávací a poradenský portál EduCity ve spolupráci se vzdělávacími společnostmi Image Lab, FBE a vzdělávacím centrem společnosti Hewlett-Packard. V pořadí již devatenáctá akce HR živě nesla název „HR pro business II“ a dostála formátu odborné konference, na níž nemluví přenášející, ale účastníci. Připravila čtyři dopolední a čtyři odpolední diskusní bloky, v nichž spolu vždy v samostatné konferenční místnosti diskutovalo osm až deset HR manažerů na téma talent managementu, interního koučinku, motivačních systémů se zaměřením na nefinanční odměňování a nastavení HR procesů pro podporu firemní výkonnosti. Další akce z cyklu HR živě proběhne v polovině roku 2012.
-th-