Dříve si osobní poradce najímaly pouze filmové hvězdy, šlechtici a jiné vysoce postavené osobnosti. Situace se však změnila a osobní poradci se stali běžnou součástí života manažerů a podnikových vedoucích. Dosud se však jednalo spíše o neformální a nekomerční přátelské vztahy.
Dnes si mnozí lidé udělali z poradenství výnosnou živnost, a tak můžeme (zejména v Usa a západní Evropě) téměř na každém rohu potkat nějakého osobního psychologa, mentora, koordinátora, odborníka přes feng-shui, mediátora a dokonce i organizátory podnikových večírků.
Nejvýrazněji se profiloval tzv. mentoring. Ten má tři hlavní funkce: zprostředkovávat zájemcům rady týkající se volby povolání, popřípadě sociální pomoc a pomáhat rozvíjet osobní schopnosti člověka tak, aby dotyčný byl úspěšnější ve své současné roli. Vztah mezi mentorem a jeho klientem není ani tak založen na hierarchii, jako spíše na atmosféře důvěry.
Dobří mentoři využívají svých zkušeností k tomu, aby vysvětlili svým klientům (velmi často vedoucím podniků) zákonitosti života firmy. K dobré oboustranné spolupráci je nezbytně nutná empatie ze strany mentora, ovšem nelze zapomínat ani na význam zpětné vazby, a to jak pozitivní, tak i negativní.
Průzkumy ukázaly, že mentoři jsou vzdělaní lidé, kteří se sami v sobě vyznají. jsou schopni předávat ostatním své implicitní znalosti, velmi dobře se orientují v konkrétním průmyslovém odvětví a dokáží svého klienta přesvědčit, aby občas překročil svůj stín a udělal něco, co jej posune dále na cestě v kariéře.
**Datum vydání:** V/2002