Program rozvoje leadershipu začínajících zaměstnanců v mezinárodní firmě přizpůsobitelný individuálním stylům učení nemusí být nijak nákladný. Na nedávné konferenci Australian Talent Conference v Sydney o tom hovořil Will Blott, ředitel vzdělávání australské pobočky společnosti Google.
Google má v dnešní době přibližně 30 tisíc zaměstnanců v 70 pobočkách po celém světě. Mezinárodní tým odborníků na vzdělávání a rozvoj, do něhož patřil i Will Blott, tak řešil otázku, jak vytvořit společný program rozvoje leadershipu, který bude možné přizpůsobit potřebám jednotlivých poboček. Vycházel přitom ze tří předpokladů:
-
Každý člověk je jiný – má různé zkušenosti, styly a rychlost učení, různé zájmy.
-
Mnoho věcí je třeba lokálně uzpůsobit, některé principy však platí všude.
-
Nemusíme kupovat, co si můžete vybudovat sami.
Tak vznikl program základů leadershipu a týmové práce s názvem Foundations of Leadership & Teamwork, který je určen pro zaměstnance hned v začátku jejich kariéry v Googlu a má je učit porozumět hlavnímu principu společnosti - „soustředění na uživatele“. Stěžejní součástí programu je rozvoj emoční inteligence, který se zaměřuje na čtyři oblasti:
-
Povědomí o sobě samém (Kdo jsem? Jaké jsou mé silné stránky? Co mě zajímá? Jaký je můj styl práce?)
-
Sebeřízení (Jak mohu díky tomu, co o sobě vím, mít větší vliv na dění kolem sebe a nejen reagovat na okolí či emoce?)
-
Sociální povědomí (Kdo jsou lidé kolem mě? Co je zajímá? Jaké jsou jejich potřeby a touhy?)
-
Řízení vztahů (Jak mohu díky tomu, co vím o sobě a druhých, zlepšovat naše vztahy?)
Účastníci programu osobně absolvují pět modulů v pěti týdnech. V každém modulu plní tři až pět úkolů, z nichž některé probíhají ve dvojicích či větších skupinách. Část vzdělávacích materiálů je k dispozici zdarma online, za další pak Google platí. Náklady však nepřesahují 100 dolarů na účastníka. Kromě toho program obsahuje samostatné vzdělávací nástroje, jako jsou videa, články, knihy, filmy, virtuální učebny apod. Funguje již čtvrtým rokem a byl implementován ve 29 pobočkách ve 13 zemích světa. Úspěšně jej absolvuje 90 % účastníků.
Více informací o náplni a fungování progamu si můžete přečíst na této stránce.
Will Blott pak shrnuje praktické zkušenosti, které při vytváření programu získal:
-
Získejte pro školení druhých zaměstnance, kteří mají kladnou zkušenost s učením.
-
Využijte interní sociální sítě k odhalení zaměstnanců se zajímavými dovednostmi, kterým mohou učit druhé.
-
Pořádejte diskusní setkání, na nichž budou zaměstnanci seznamovat své kolegy s obsahy knih, které četli.
-kk-