Ve věku 90 let zemřel v pátek 9. května autor celosvětově úspěšného konceptu čtyřúrovňového měření vzdělávání v organizacích Donald L. Kirkpatrick. Oboru vzdělávání dospělých se věnoval více než 50 let, z nichž převážnou část strávil jako profesor na University of Wisconsin. Publikoval osm knih a nespočet odborných článků na téma vzdělávání, vystupoval na mnoha konferencích.
Model měření vzdělávání, který dnes nazýváme Kirkpatrickův model, vznikl v roce 1959, kdy jej autor prezentoval formou odborných článků pro American Society for Training & Development (ASTD) a vystoupení na konferencích v USA. Dodnes nebyl překonán a používá se ve firmách po celém světě. V knižní podobě byl však publikován až v roce 1994 v knize s názvem Evaluating Training Programs. Měří čtyři úrovně vzdělávání:
1. Reakce: reakce studentů na vzdělávací program
2. Učení: získané znalosti
3. Chování: změna v chování na základě vzdělávacího programu
4. Výsledky: vliv absolvování vzdělávacího programu na obchodní výsledky firmy
V článku pro vzdělávací server Clomedia.com v roce 2009 zveřejnil Don Kirkpatrick svůj odkaz dnešním odborníkům na vzdělávání ve firmách. Hovoří o tom, že se jej mnohé firmy ptaly, zda nelze změřit jen první a druhou úroveň a pak pokračovat až čtvrtou, nebo zda implementovat i pátou úroveň – měření návratnosti investic – jak doporučí někteří jiní autoři (např. Jack J. Phillips v knize How Much Is the Training Worth? Z roku 1996). Radí dobře se naučit základní čtyři úrovně a teprve poté vybírat jinou metodologii. „Všichni, kdo pracujete ve vzdělávání, začněte se čtyřmi úrovněmi a pak se můžete vydat jakýmkoli dalším směrem, kterým budete chtít,“ shrnul Don Kirkpatrick.
Četli jste Kirkpatricka? Uplatňujete jej v praxi? Jak jste na tom ve vaší firmě s úrovněmi měření vzdělávání?
-kk-
Kirkpatrick, D. L., Kirkpatrick, J. D. (1994). Evaluating Training Programs, Berrett-Koehler Publishers