Marshall Goldsmith radí, jak se prosadit jako kouč

Ilustrační snímek

Nejdůležitější schopností koučů je umění překonat své vlastní ego. Tvrdí to alespoň Marshall Goldsmith – světově uznávaný kouč vrcholových manažerů, spíkr a autor populárních knih o osobním rozvoji, které vyšly i češtině pod názvy Jak se dostat do vyššího levelu (What Got You Here Won´t Get You There) či Mojo (Bizbooks, 2011).

To důležité, co je třeba mít na paměti v rámci všech koučovacích vztahů (a vlastně bychom mohli říci, že i v rámci všech vztahů obecně) je skutečnost, že odhodlání vašeho klienta (nebo přítele, partnera, manžela či manželky) se změnit znamená mnohem více než vaše vědomosti,“ vysvětluje Marshall Goldsmith na svém blogu, „Až se tedy budete příště cítit chytří, kvalifikovaní nebo moudří, pamatujte, že koučování je o nich, nikoli o vás.“ Dobrý kouč musí mít odborné znalosti a dovednosti, ale musí vždy upřednostnit zájem klienta.

Kromě toho by měl kouč být také dobrým byznysmenem, což je často problém. To, že je někdo dobrý kouč, mu totiž samo o sobě klienty nezíská. Marshall Goldsmith proto sestavil následující seznam doporučení, jak se jako kouč prosadit na trhu.

1. Naučte se rozumět byznysu

Zvlášť pokud se chcete věnovat koučinku manažerů, musíte vědět, jak funguje svět podnikání. Začít můžete se základy finančnictví a pojmy jako příjmy, cash flow nebo ziskovost.

2. Měřte svůj vlastní byznys

Najděte si nástroje, které vám ukáží jasná čísla v souvislosti s tím, jak si vedete. Měli byste například vědět, s kolika potenciálními klienty jste jednali a kolik z nich se pak skutečně stalo vašimi klienty.

3. Najděte si svůj trh

Hledejte potřeby, které na vašem trhu zatím nikdo neřeší. Vybudujte si speciální kompetence, které vás odliší od ostatních.

4. Staňte se odborníkem

Neustále se zdokonalujte v rámci své specializace. Nikdo nemůže být expertem na všechno. Již za několik let intenzivního studia se však můžete stát expertem na jednu oblast, kterou si vyberete.

5. Budujte osobní značku

Mají-li si vás lidé všimnout, musíte být jedineční. Zároveň však také musíte být vidět. Dobrý kouč je musí být také dobrý marketér nebo se spojit s někým, kdo mu dobrý marketing zajistí.

-kk-

Zdroj: Marshall Goldsmith Personal Blog - blog světově uznávaného kouče vrcholových manažerů
Zobrazit přehled článků ze zdroje Marshall Goldsmith Personal Blog