Odshora i odspoda koučovat se dá

Koučování zaměstnanců využívá stále větší počet firem. Ve společnosti IBM.com se například tímto způsobem úspěšně rozvíjí tisíce lidí a koučování je plně integrováno do školicích programů liniových manažerů. Koučování přijala s úspěchem za své i společnost Oracle , i když zvolila naprosto odlišný postup. Obě tyto společnosti získaly za své koučovací programy ocenění International Coach Federation v americkém státě Texas.

Beverly Wrightová, která působí jako interní kouč v ibm.com, začala s přístupem odspoda směrem nahoru. Nejprve se soustředila na jeden z prodejních týmů, u něhož bylo třeba zvýšit výkonnost. Po šesti měsících vedl tento tým prodej v celé divizi. Manažeři se poté začali tímto úspěchem zabývat a rozhodli se podpořit koučování i nadále. Wrightová a další kouči proto dnes v této společnosti pracují na rozvoji vyšších vedoucích pracovníků, manažerů a jejich týmů.

Oracle zavedl naopak koučování odshora směrem dolů. Vycházel z toho, že ke koučování by nikdy nedošlo bez podpory nejvyššího vedení. Díky této podpoře se zvýšily investice do koučování a počet koučů se rychle zdvojnásobil. Zaměstnanci chápou tento postup jako souhlas shora pro celou firmu. Koučovaní manažeři dávají svým podřízeným dobrý příklad, díky čemuž může tento rozvoj pokračovat i v nižších patrech organizace.

Klíčem k úspěchu koučování ve firmách je vybudování podpory. Když osoby, které provádějí důležitá rozhodnutí – na nejvyšších, středních i nejnižších pozicích – vidí, že koučování přináší dobré výsledky, stanou se zastánci této metody a podpoří ji.

-kk-

Zdroj: ICF - International Coach Federation - portál mezinárodní federace koučů (ICF)
Zobrazit přehled článků ze zdroje ICF - International Coach Federation