Významné firmy působící v České republice investují do vzdělávání svých zaměstnanců i v době ekonomické krize. Nejvíce se soustředí na interní vzdělávání v oblasti hard skills, naopak jazyky a e-learning jsou na ústupu. Vyplývá to z výsledků druhého ročníku projektu Benchmarking, jehož iniciátorem je společnost GE Money Bank a realizátorem vzdělávací společnost top vision.
Projektu se zúčastnilo 36 nejvlivnějších společností v ČR obdobné velikosti a s vyspělým systémem vzdělávání z oblasti bankovnictví, pojišťovnictví, energetiky, stavebnictví, výroby, ICT, farmacie a FMCG. Devět z deseti těchto firem investovalo v minulém roce do rozvoje zaměstnanců stejný nebo vyšší objem financí než v roce 2010. Bezmála dvě třetiny neočekávají pokles investic do firemního vzdělávání ani v roce 2012.
Výsledky projektu Benchmarking 2011 (dle tiskové zprávy vydané GE Money Bank 10.4.2012)
-
Čtyři z deseti sledovaných firem v loňském roce zvýšily oproti předchozímu roku své rozpočty na vzdělávání. Necelá polovina pak tyto výdaje zachovala na stejné úrovni.
-
Došlo ke zvýšení průměrného počtu realizovaných tréninkových dní na osobu: z 3,9 v roce 2010 na 4,5 v roce 2011.
-
Velmi aktivní jsou firmy při tvorbě rozvojových programů pro své zaměstnance. Víc než třetina ze sledovaných firem nabízí dokonce 6 a více typů rozvojových programů. V nich pak účastníci stráví průměrně 7 tréninkových dní. Určeny jsou především manažerům a specifickým skupinám zaměstnanců označovaných jako „talenti,“ „s vysokým potenciálem“ nebo „vysoce výkonní.“
-
Změnila se struktura investic do vzdělávání. Firmy vydávají více prostředků na odborné vzdělávání (hard skills), vstupní školení, ale také do takzvaných soft skills. Škrty ve firemních rozpočtech postihly výuku jazyků a e-learning.
-
83 % firem dává v případě interního školení přednost lektorům z řad vlastních zaměstnanců. Interní lektoři se věnují především produktovému a specifickému internímu vzdělávání, vstupnímu školení a hard skills.
-
Jen třetina, a to především velkých společností, využívá interní kouče. Na plný úvazek dokonce pouze 5 % oslovených firem. Nejčastěji jde o manažerský koučink a koučink obchodních procesů.
-kk-