Rozvoj zaměřený čistě na silné stránky vám může ublížit, varuje nedávný článek na serveru Harvard Business Review. Odborník na psychometrické testování Tomas Chamorro-Premuzic v něm předkládá pět argumentů, proč by se firmy neměly zabývat jen silnými stránkami svých lidí.
1. Žádné důkazy, že jde o správný postup
Neexistují důkazy o tom, že by přehlížení nedostatků zaměstnanců byla úspěšná strategie jejich rozvoje. Naopak máme důkazy o tom, že výkonnost lze zlepšovat na základě konstruktivní kritiky či koučování zaměřeného na posílení slabých stránek jednotlivců.
2. Mylný dojem kompetentnosti
Rozvoj zaměřený na silné stránky pomáhá zaměstnancům odhalit, v čem spočívá jejich talent. Problém je však v tom, že všechno je relativní a bez obecných měřítek, na jejichž základě by bylo možné srovnávat kompetence, může být informace o silných stránkách zavádějící. Výsledkem je pak to, že každý je určitým způsobem chválen, ať si to zaslouží, nebo ne.
3. Neefektivní využití zdrojů
Chválit všechny zaměstnance se může zdát jako dobrý nápad, platí zde však známé Paretovo pravidlo: 20 % zaměstnanců zajišťuje 80 % výsledků či zisků. To hovoří proti myšlence rozvoje zaměřeného pouze na silné stránky, která předpokládá, že všichni hrají stejně důležitou roli.
4. Příliš mnoho silných stránek
Příliš mnoho čehokoli není dobré. Vlastnosti, které jsme původně vnímali jako přínosy, pak mohou být vnímány negativně. Mnozí kandidáti na vůdcovské role neuspějí kvůli neschopnosti ovládat své potenciálně škodlivé charakterové vlastnosti. Příkladem člověka, který příliš zdůrazňuje své silné stránky až do té míry, že se stávají slabými stránkami, je Donald Trump.
5. Přehlížení reálných problémů
Podporovatelé rozvoje zaměstnanců založeného pouze na jejich silných stránkách srší optimismem, který však nevychází z reality. Mnohem logičtější je proto pracovat na slabých stránkách zaměstnanců, než pouze propagovat pohodu, která neexistuje.
-kk-