Přednášky, testy, osnovy. Všechno tohle je v MIT online a všechno je zdarma. A bez registrace. Když MIT tento odvážný projekt na jaře roku 2001 zahájila, doufala, že ji budou následovat i další univerzity. Vysokoškolský svět však byl touto myšlenkou spíše zaskočen a k projektu s názvem OpenCourseWare se stavěl skepticky. Odborníci spatřovali hlavní problém v nedostatečné podpoře online vzdělávání – přednášky s „živým“ učitelem v některých oborech nahradí máloco.
Materiály z kurzů jsou převedeny nejen do písemné podoby, ale například i do formy videonahrávek, což usnadňuje učení těm, kteří tento způsob preferují. Sami autoři projektu přiznávají, že OpenCourseWare může časem zastarat a že by měl sloužit spíše jako jakási informace o tom, co se kdy na MIT učilo a jaká byla náplň konkrétního oboru studia. Není to náhrada univerzitního vzdělávání, pouze doplněk. Navíc se v souvislosti s OpenCourseWare objevil jeden hojně rozšířený nešvar, a sice snaha některých lidí a firem na materiálech zbohatnout.