V nedávném článku o koučování jsme si představili nejčastější příčiny, proč koučování ve firmách nefunguje. Jednou z nich byl špatný důvod pro využití koučinku. Někteří zaměstnanci jsou zkrátka nekoučovatelní. Kteří to jsou, si povíme dnes. Pomůže nám s tím Marshall Goldsmith – světově uznávaný kouč vrcholových manažerů, spíkr a autor populárních knih o osobním rozvoji, které vyšly i češtině pod názvy Jak se dostat do vyššího levelu (What Got You Here Won´t Get You There) či Mojo (Bizbooks, 2011). Jak poznat člověka, jemuž koučink nedokáže pomoci, popsal Marshall Goldsmith nedávno na serveru humancapitalleague.com.
1. Nemyslí si, že se má v čem zlepšit
Rozhodně neplatí, že každý úspěšný pracovník má zájem o svůj rozvoj. Mnozí jsou spokojeni s tím, jak na tom jsou a nechtějí se nijak měnit. Kouč by s nimi pak pouze ztrácel čas. I kdyby se snažil sebevíce, maximálně by si jej vyslechli a okamžitě zapomněli, co říkal.
2. Prosazuje strategii, která není vhodná pro vaši společnost
Takový zaměstnanec již nastoupil na špatnou cestu a kouč by mu pouze pomohl rychleji ji dokončit. Nemá smysl rozvíjet u zaměstnanců něco, o čem víte, že to pro vás není žádoucí.
3. Je na špatném místě
Mnozí lidé mají pocit, že jsou na špatném místě ve špatné firmě. Jsou přesvědčeni, že mají dělat něco jiného a v současné době nemohou plně využít svých dovedností. Poznáte je snadno, když se jich zeptáte, co by cítili v případě náhlého uzavření firmy. Odpovědí, že úlevu. Kouč nedokáže udělat z nešťastných lidí šťastné.
4. Vidí problém ve všech ostatních
Kouč nemůže pomoci ani manažerům, kteří místo sebe chtějí měnit své podřízené. Jak už jsme si řekli, není možné pomáhat někomu, kdo si nemyslí, že má nějaký problém. Pokud někdo vidí problém vždy jen v ostatních lidech, kouč to nespraví.
-kk-