Mnoho zaměstnanců plní úkoly, které si dříve ani neuměli představit. Příkladem mohou být třeba textilní a oděvní firmy, které se ze dne na den přeorientovaly na manufaktury ochranných pomůcek. Potravinářské společnosti zase vyrábí desinfekční přípravky a IT firmy třeba vyvíjí platformy, aby umožnily drobným obchodníkům prodávat online, zatímco je jejich kamenný obchod zavřený.
Aktuální situace je vlastně skvělou příležitostí, jak začít s reorganizací pracovních míst v organizaci a nechat zaměstnance převzít různé odpovědnosti, aby lépe reagovali na vyvíjející se potřeby firem i zákazníků. Je to skvělá příležitost k agilní transformaci, o níž už bylo tolik napsáno. Jak se na ni připravit?
Distribuujte práci napříč organizací
Přesuňte vaše lidi co nejrychleji na nejkritičtější činnosti pro zachování chodu podniku. Například v rámci reakce na koronavirovou krizi Bank of America dočasně přesunula více než 3 000 zaměstnanců z celé banky na pozice v zákaznickém servisu, aby dokázali zvládnout vyřizovat nápor hovorů od spotřebitelů a firem.
Pokud dokážete promptně propojit vhodné talenty s pracovní příležitostí, která se nabízí, dokážete řešit přicházející obchodní výzvy v reálném čase. Řada organizací, jako jsou Allianz Global Investors a Cisco, vytvořilo „interní projektová tržiště“, která rozdělují práci na úkoly a projekty, které lze propojit s dostupnými lidmi s odpovídajícími dovednostmi z libovolného místa v organizaci. Tato „tržiště“ mohou umožnit lidem, kteří se náhle ocitnou bez svých běžných pracovních úkolů, rychle a snadno najít jinou práci díky svým dovednostem. Získá tak zároveň skvělou příležitost k dalšímu učení, nemluvě o přínosu pro celou firmu.
Dekonstrukce úkolů na dílčí úkony také usnadňuje sledování toho, kterou náplň práce mohou lidé provádět na dálku a kterou je nutné řešit na pracovišti.
Zrychlete automatizaci
Automatizace ve skutečnosti v dnešním ekonomickém prostředí není zabijákem pracovních míst. Naopak se stává nutností, jak se vypořádat se s krizí. U některých typů prací může automatizace zvýšit spolehlivost, zlepšit bezpečnost a pomůže zvládnout náhlý nárůst poptávky.
Mnoho společností poskytujících služby v posledních týdnech zavedlo automatizační software, aby umožnilo pracovníkům vzdáleně pracovat, monitorovat a řídit systémy pro plynulý chod obslužných programů bez přerušení služeb. Automatizace také pomáhá čelit zvýšenému náporu telefonátů v zákaznických centrech.
Sdílejte své zaměstnance v rámci mezifiremních výměn talentů
Sdílení talentů mezi odvětvími je úžasnou zkušeností pro zaměstnance i zaměstnavatele. Jeden z amerických řetězců supermarketů například dočasně získal pro práci na prodejnách na několik týdnů zaměstnance Sysco Corporation, velkoobchodního distributora potravin pro restaurace, které byly koronavirem tvrdě zasaženy. Podobně tak učinila i řada dalších společností, které čelí náporu poptávky, a vytvořila další pracovní místa pro dočasné pracovníky.
Ačkoli pandemie Covid-19 je obtížné období, může to být také doba bezprecedentní tvořivosti. Redefinování pracovních míst v odpovědi na reakci na aktuální situaci pomůže v konečném důsledku vybudovat větší odolnost a efektivitu v organizacích.
-bb-