Společnost Brembo Czech vznikla v italské Lombardii jako rodinná firma a během 60 let své existence se celosvětově rozrostla. Na českém trhu funguje již deset let a v ostravském zázemí se na jejím růstu podílí na 1200 zaměstnanců.
Zatímco v Itálii je Brembo jedním z TOP 10 zaměstnavatelů, v České republice je dle slov jejích zástupců stále považována za „montovnu”. Proto se do změny strategie a značky zaměstnavatele pustil český Brembo tým naplno a po svém. O firemní příběh se na konferenci podělili Lucie Martináková, Communication Specialist, a Filip Jedelský, Country HR Manager společnosti.
Brembo Czech vychází ze skutečnosti, že úspěšnost firmy nespočívá v samotném náboru lidí, ale především v jejich udržení a neustále motivaci. Prim hraje také dlouhodobá kultura, ale i klima, jež se v rámci jednoho špatného rozhodnutí může změnit z hodiny na hodinu.
Pro Brembo bylo hlavním záměrem oslovit vlastní zaměstnance uvnitř firmy a stát se tak zaměstnavatelem, na kterého budou moct být jeho lidé pyšní. Interní branding je podle zástupců firmy základním kamenem, který musíte položit předtím, než začnete prezentovat značku navenek.
Konkrétní kroky a doporučení z praxe Brembo Czech
Začněte s analýzou o povědomí vlastní značky
Nemá cenu utrácet za kampaně, když vám nevěří vlastní zaměstnanci. Firma proto zanalyzovala online prostředí a zpětnou vazbu, která se jí dostávala, aniž by o tom vedení tušilo.
Udělejte si rešerši v online prostředí (Atmoskop, Facebook)
Online platformy byly cenným nástrojem, který společnosti na počátku jejího úsilí o změnu otevřel oči. Rešerše negativní odezvy šířící se na Atmoskopu byla zlomovým okamžikem, kdy si firma uvědomila, že sice může mít určitá očekávání, ale realita je zcela jiná. Dejte si práci s vyhledáním existence tajných facebookových skupin. Díky jejich obsahu se můžete odrazit a plánovat budoucnost.
Firmě se osvědčilo nenechávat zápornou zpětnou vazbu bez odezvy a vysvětlení. Jen tak podle jejích zástupců předejdete tomu, aby se vaše online prezentace firmy nestala „nástěnkou hanby”.
Komunikujte se zaměstnanci přímo
Není nic jednoduššího než jít mezi zaměstnance a zeptat se jich, co je trápí a co by jim mohlo pomoci. I když problém nevyřešíte na místě, tak ukážete, že o ně máte zájem a staráte se o ně.
Když tým Brembo Czech začal přemýšlet o ucelené kampani, nakonec zjistil, že bude nejlepší ji vymyslet svépomocí. Sami o sobě říkají, že se odlišují, protože se nebojí, lidově řečeno, „dělat věci na punk”, tedy velmi rychle, efektivně a po svém.
Jak v Brembo Czech přiměli zaměstnance, aby byli na svou firmu pyšní?
Za zmínku stojí dva projekty, které společnost vymyslela a zrealizovala ve velmi krátkém čase a na které získala velmi pozitivní ohlasy.
Den otevřené továrny
V srpnu roku 2020 vystanul požadavek nabrat 250 nových zaměstnanců. Původní pokus přes agentury se příliš nezdařil a Brembo se rozhodlo „to udělat jinak”.
Brandingovou kampaň přetvořili v kampaň náborovou, uspořádali Den otevřené továrny, příchozím nabídli občerstvení a možnost podívat se po pracovišti a zjistit o firmě více. Kampaň probíhala především v online prostředí na Facebooku a prostřednictvím vstupů v rádiu. Lidí přišlo nakonec nad očekávání. A v celkovém součtu vyšla investice na nábor jednoho zaměstnance na 1 340 Kč, což sama firma považuje za skutečný úspěch a kvalitně investované peníze. Dodnes ve společnosti pracuje více než 80 % lidí, které firma nabrala právě díky této kampani.
Druhá směna Hitrádia Orion
Tuto kampaň považuje firma za svou pýchu a hlavní ukázku toho, že věci jdou skutečně dělat jinak. Podle zástupců firmy byl tento krok něčím, co se vymykalo standardu a možná bylo i trochu riskantní, jelikož firma jinak vystupuje v komunikaci seriózně.
Samotná kampaň spočívala v tom, že moderátoři Hitrádia Orion přišli do Bremba a suplovali práci vybraných zaměstnanců. Fotografie a videa pořízená z této akce měly na sociálních sítích obrovský ohlas, stala se virální a bavila i samotné zaměstnance, což bylo jedním z hlavních cílů firmy.
Shrnutí a důležité body pro HR strategii a employer branding
Strategie nemusí být konkrétní plán. Loňský rok ukázal, že i do firmy, která mohla mít skvělou strategii, dolehla realita, která ji rozbourala. Vše se muselo náhle změnit, ale zároveň fungovat dál.
Strategie může být i směr. Speciálně HR strategie může být strategií, pokud pracuje s kulturou a klimatem ve firmě.
Štěstí přeje připraveným. A to i v případě plánování rozpočtu. I když je někdy nutné rozpočet rapidně snížit, dá se s ním pracovat. Člověk ale musí být připravený, protože jen doufat, že něco nějak dopadne, už momentálně nefunguje.
O lidech pro lidi a s lidmi. Brembo Czech se rozhodlo založit vlastní kampaň nikoliv na produktu, ale na vlastních zaměstnancích. Budování kultury je sice dlouhodobější proces, který ale má také delší trvanlivost.
Dělat věci jinak je fajn. Věřte, že to bude bavit i vás. Jen je dobré být neustále nohama na zemi a uvědomovat si realitu. Je skvělé mít se o co opřít. Není důležité jen vypustit do světa nějakou kampaň, ale vytvářet zázemí, interní branding a fungující komunikaci. To je to, na čem se dá postavit kvalitní budování značky zaměstnavatele a celková HR strategie.