Schopnost naslouchat
Podle HR Morning je kupodivu častým problémem, že vedoucí nenaslouchá svým podřízeným. Aby se cítili zaměstnanci dostatečně doceněni, musí jim vedoucí dát najevo, že naslouchá jejich názoru a že dá na jejich rady. Každý vedoucí by se proto měl snažit lépe naslouchat svým zaměstnancům, pokládat během rozhovorů s nimi doplňující otázky a z návrhů zaměstnanců vyvozovat konkrétní kroky ke zlepšení nebo změně systému.
Komunikační dovednosti
Vedoucí musí umět jednat s lidmi. I sebelepší úmysl ztrácí svůj smysl, pokud jej manažer neumí dobře komunikovat. Vedoucí musí skrz svůj projev umět zaměstnance motivovat k lepší práci, a pokud má problémy s mezilidskou komunikací nebo jí nevěnuje dostatek své pozornosti, může z toho být v dlouhodobém horizontu problém.
Sebevědomí
Jedním z hlavních úkolů manažera je předávat zaměstnancům určitou vizi a nadchnout je pro ni. To nejde bez určitého charismatu a především sebevědomí. Vedoucí musí zosobňovat priority dané společnosti, a to sebevědomým způsobem, díky kterému budou zaměstnanci cítit, že jsou v „dobrých rukou“ a mají se na koho spolehnout ve své práci.
Schopnost věnovat se i nepříjemným tématům
Řada manažerů se soustředí pouze na pozitivní témata a neradi se věnují negativním věcem. Často se pak stává, že nechávají gradovat problémy, pochybnosti či nespokojenost na straně podřízených. Dobrý manažer umí „udeřit hřebík na hlavičku“, sednout si se zaměstnanci, bez skrupulí probrat nepříjemná témata a nenechávat žádné pochybnosti a nespokojenost nevyřčeny.
Nastavování limitů
Stejně jako musí umět rodič svým dětem nastavit určité limity, i dobrý manažer musí umět říci „ne“. Jestliže nejsou nastavené jasné hranice, zaměstnanci nebudou šťastnější. Lidé totiž nejlépe pracují se specificky nastavenými pravidly, kdy vědí, co se od nich čeká a jaké prostředky ke své práci mohou a nemohou použít. Jasně nastavená pravidla, stejná pro všechny, jsou základem zdravého vztahu mezi manažerem a zaměstnanci.
-mm-