1. Určete hlavní priority, omezte nepodstatné projekty
Priority se rychle a často nepředvídatelně mění. Vy však potřebujete mít věci plně pod kontrolou. Je proto v pořádku nahlédnout na váš byznys s odstupem, abyste získali perspektivu. Určete si, co je jádrem vašeho podnikání, a všechny nedůležité úkoly i menší projekty nechte stranou. Zapojte manažery a teamleadery, aby zrevidovali práci se svými týmy a každému odebrali minimálně jednu nepodstatnou činnost, kterou se nyní nebude zabývat. Získáte tak volné ruce pro klíčové projekty. Společnost Pepsi například takto požádala každého ze svých zaměstnanců, aby samostatně pojmenoval jeden z procesů, který ho brzdí v tom, aby mohl svou práci odvádět rychleji.
2. Dejte zaměstnancům flexibilitu
Distanční způsob práce rozhodně vyžaduje flexibilitu od společností i od zaměstnanců. Vaše firma může dlouhodobě stavět například na pevné pracovní době od 9 do 17 hodin, což nemuselo každému vyhovovat. Řadu pracovníků mohlo toto nastavení dokonce skrytě brzdit v produktivitě. Nyní je příležitost to změnit. Dejte svým lidem možnost nastavit si vlastní způsob práce. Udělejte z nich manažery vlastních rozvrhů, aby byli schopni vykonávat nejen své úkoly, ale zároveň se postarat i o svou rodinu a blízké.
3. Naslouchejte zpětné vazbě od zaměstnanců
Potřeba sounáležitosti je jednou ze základních lidských potřeb. Jak můžete ale svým lidem pomoci, když pracují na dálku? Požádejte zaměstnance o zpětnou vazbu, například formou průzkumu s několika otázkami. Ptejte se opakovaně. Můžete zvolit formu hodnocení spokojenosti podle škály. Zkuste zapojit například tato tvrzení:
- Jsem spokojen s reakcí mého zaměstnavatele v průběhu nouzových opatření.
- V tuto chvíli se cítím dobře podporován svým zaměstnavatelem.
- Vím, na co bych se teď měl soustředit.
- Mám zdroje, které potřebuji k výkonu své práce.
- Připojte zároveň otevřenou otázku pro zaměstnance, například: „Co dalšího by vám právě nyní pomohlo ve vaší práci?“
Úspěch neleží v dokonale sestaveném dotazníku, nýbrž v jeho pravidelném vyhodnocování a flexibilním přizpůsobení podmínek.
4. Využijte zábavné aktivity k utužení vazeb se svými týmy
Společnosti vedle běžných konferenčních hovorů a schůzek prostřednictvím aplikací, jako jsou Microsoft Teams, Google Hangouts nebo Skype, podporují své lidi, aby využívali i další chatovací nástroje jako například Slack nebo Twist aj. a sdíleli i nepracovní záležitosti. Příkladem jsou soutěže o nejlepší fotku domácí kanceláře, virtuální obědy, výměna receptů, tipů na četbu a další. Veškeré tyto aktivity velmi pomáhají utužovat sociální vazby.
5. Podpořte CSR aktivity a dobrovolnictví
Průzkum dobrovolnictví společnosti Deloitte v roce 2017 ukázal, že 89 % pracovníků věří, že tyto programy vytvářejí lepší pracovní prostředí. Vaše společnost tak může například zorganizovat program hmotné pomoci formou darů pro neziskové organizace. Například společnosti Apple, Salesforce, Facebook a Johnson&Johnson darovaly ochranné masky pro zdravotnické pracovníky. Společnost Uber Eats darovala 300 000 jídel lidem v přední linii i zdravotníkům a firma U-Haul nabídla 30 dní bezplatného úložiště studentům vysokých škol. Způsobů, jak můžete pomoci, je bezpočet a jistě snadno vymyslíte příklad i pro vaše podnikání.
-bb-