Jak vybudovat efektivní virtuální tým

Ilustrační snímek

Virtuálních pracovních týmů je stále více a zkušenosti ukazují, že mohou být produktivnější než klasické týmy, je k tomu však zapotřebí více, než jen vybavit zaměstnance moderními komunikačními technologiemi. Při budování virtuálních týmů je proto třeba vědět o nástrahách, které stojí před vámi. Nejdůležitější jsou tři zásady:

Stejný přístup ke všem nefunguje

Virtuální práce vyžaduje vysokou míru motivace a samostatnosti. Při výběru zaměstnanců, kteří budou pracovat mimo tradiční kancelář, je proto třeba uplatňovat jiná kritéria, než v případě náboru ostatních zaměstnanců. Měli by umět samostatně uvažovat a jasně se rozhodovat bez přímého řízení shora. Navíc by měli projít speciálním školením, kde se naučí, jak komunikovat se svým týmem. Toto školení by mělo vypadat vždy jinak s ohledem na jednotlivé zaměstnance a projekty.

Nečekejte, že spolupráce bude fungovat sama od sebe

Základem úspěchu fungování virtuálních týmů je pravidelné vytyčování měřitelných cílů, poskytování včasné zpětné vazby a vytváření jasné odpovědnosti pro členy virtuálních i ostatních týmů. Ještě, než spustíte virtuální tým, je však třeba ujasnit si strategii komunikace a spolupráce a otestovat ji v pilotním provozu.

Pokročilé nástroje úspěch nezaručí

Mnohé firmy předpokládají, že s nejmodernějšími technologiemi bude virtuální práce fungovat sama. Online technologie jsou nezbytné, příliš složité nástroje však často udělají více škody než užitku. Vždy je třeba zvážit konkrétní potřeby. Místo složitého systému, kterému se zaměstnanci musejí dlouho učit, může například stačit Skype.

-kk-

Zdroj: Talent Management - portál amerického časopisu zaměřeného na řízení talentů
Zobrazit přehled článků ze zdroje Talent Management