V oblasti řízení projektů se dnes setkáváme s obrovskou výzvou – jak rychle a co nejlevněji trénovat lidi tak, aby nejen uměli, ale také chtěli řídit projekty. Rychlost technologických změn, rostoucí požadavky na efektivitu a dostupnost AI otevírají nové možnosti. Kombinace online tréninků, digitálních nástrojů a kvalitně vyškolených AI mentorů jsou skutečnou nezbytností.
Problém: Nízká efektivita tradičního školení
Bez ohledu na zásadní změny, které nové technologie přinášejí, stále mnoho firem spoléhá spíše na jednorázové prezenční kurzy, jejichž účinnost je však nízká.
Pokud 20 lidí absolvuje jednorázový kurz bez další podpory, tak:
Zdroj: EPALE - Elektronická platforma pro vzdělávání dospělých v Evropě (EU).
Ano, čtete správně, že úspěšnost je pouhých 15 %. Z každé stokoruny, kterou takto vynaložíte na vzdělávání, celkem 85 korun vydáte zbytečně.
Navíc klasická školení často neumí efektivně využít nové trendy v digitálním řízení projektů, kde je klíčová přímá interakce s moderními nástroji, agilní přístup a AI.
Proč je online v řízení projektů produktivnější
Hlavním důvodem je Social learning – učení se jeden od druhého. Online formát umožňuje krátké pravidelné lekce, místo neefektivních celodenních školení. Nejvíc se nám osvědčil model 2 × 90 minut týdně – mezi lekcemi účastníci procvičují nové techniky, sledují microlearningová videa a na dalším setkání sdílí své zkušenosti.
Kromě toho online trénink přináší ještě dvě zásadní výhody:
✅ Práce s digitálními nástroji – účastníci se ihned učí technologie, které pak přímo využívají v praxi (plánování, reporting, sdílení informací).
✅ Zapojení AI – AI mentoři a chatboti pomáhají s tréninkem i řešením reálných projektových situací a dnes dokáží podpořit interaktivní trénink téměř jako živý lektor.
Celý koncept staví na dávkovém učení a activity-based learningu, díky čemuž si účastníci znalosti nejen osvojí, ale hlavně je umí aplikovat v praxi.
Výhod je ale mnohem více.
Fungující a ověřené řešení
V rámci naší SHINE Project Management Academy® jsme již před několika lety přešli na zcela nový formát tréninků, který propojuje digitální vzdělávání s prvky umělé inteligence.
Klíčové inovace zahrnují:
1️⃣ Strukturovaný cyklus 4 kroků:
- Samostudium s využitím microlearningu, kvízů a AI mentorů
- Online setkání s lektorem, kde probíhá intenzivní interaktivní procvičování dovedností
- Aplikace znalostí v praxi mezi lekcemi na konkrétních projektech
- Mastermind – sdílení zkušeností a řešení problémů ve skupině
2️⃣ Nasazení nástrojů umělé inteligence:
V praxi se nám osvědčily
- AI Chatbot, který poskytuje rychlé odpovědi a rady,
- Project COPILOT GPT, který díky našim datům umí poradit na úrovní seniorního konzultanta,
- AI rolové hry, kdy AI mentor trénuje soft skills,
- ShineStarlight.cz portál - sada 4 AI mentorů a dalších nástrojů,
- AI avataři - jedná se o možnost vytvářet videa čistě z textu. Dokážou sami věci vysvětlit, zapojit se do tréninků, být kdykoliv k dispozici.
Tip: AI inovace jsou představeny v krátkém videu ZDE.
3️⃣ Flipped Classroom (“Třída naruby”):
- Teorie se studuje předem, zatímco samotná setkání jsou zaměřena už přímo na praxi, interaktivní trénink a řešení reálných situací.
4️⃣ Kombinace více formátů:
- Online akademie jsou doplněna o krátká microlearningová videa (3-4 min), trénuje se na sdílené online ploše (např. Mural) a e-learning portál pak obsahuje záznamy jednotlivých lekcí, ale i veškeré další tréninkové materiály, šablony a návody.
Výsledky: Jak digitální nástroje a AI mohou zlepšit vzdělávání
Zvýšená efektivita učení – díky AI a online formátu se účastníci lépe zapojují, učí se v kratších cyklech a snadněji aplikují nové znalosti do praxe.
Lepší zapamatování a aplikace znalostí – díky Mastermind setkáním a opakovaným cyklům účastníci vědomosti lépe vstřebají a déle si zapamatují.
AI mentoring 24/7 – účastníci nejsou odkázáni jen na lektora, ale mají kdykoliv přístup k AI mentorovi, který jim pomáhá s tréninkem a průběžným řešením reálných problémů.
Personalizovaný přístup – díky využití typologie Wealth/Talent Dynamics a zapojení AI pro trénink rolových situací je trénink přizpůsoben individuálním potřebám účastníků.
Měřitelné výsledky – Celý proces lze díky získaným datům vyhodnotit a změřit tak pokrok účastníků vůči vstupní úrovni schopností.
Na případové studii našeho nejžádanějšího programu pro projektové manažery Mistr projektů 5.0 vám ukážeme, jak to vše probíhá v praxi:
Pokud mají účastníci k dispozici klidné prostředí, počítač s funkčním internetem a kamerou, mohou se při dobře vedeném interaktivním online tréninku naučit více než při běžné prezenční výuce.
Závěr
Řízení projektů se zásadně změnilo. Tradiční přístup ve vzdělávání už často nestačí. Firmy, které chtějí být konkurenceschopné, musí začít kombinovat online vzdělávání s moderními technologiemi, AI a datově řízeným učením.
Zvu vás 17. února 2025 na webinář ZDARMA Objevte v sobě mistra projektů, kde uvidíte řadu konkrétních ukázek.