Komunikace ve virtuálních týmech

Průzkum společnosti Cisco se zaměřil na komunikaci virtuálních týmů, která je v době globalizace stále běžnější. Odhalil, že spolupráce zaměstnanců pomocí telefonu a internetu je však stále méně efektivní než práce v tradičních lokálních týmech. Absence neverbálních složek totiž způsobuje, že elektronická komunikace vyžaduje až šestinásobně delší čas.

Hlavním problémem virtuálních týmů je nedostatek vzájemné důvěry mezi zaměstnanci, který vyplývá především z toho, že se pracovní týmy nemohou vzájemně pozorovat. Další příčinou nedůvěry je virtuální ticho způsobené nereagováním na elektronickou komunikaci, které evokuje podezření ze zanedbávání pracovních povinností.

Studie proto doporučuje více možností řešení problémů ve virtuálních týmech. Efektivní je například domluva na přesném čase, kdy bude druhá strana povinna na komunikaci reagovat. Důležitá jsou také pravidla pro výběr komunikačního média.

Před začátkem projektu by si měl virtuální tým vyčlenit určitý čas na budování vzájemných vztahů s důvěry. Využívat by měl média s bohatším obsahem, a to i k neformální komunikaci, která pomáhá vytvářet společnou identitu. U multikulturních týmů je důležité dostatečně informovat o rozdílných komunikačních zvyklostech. Důležité je podporovat přímou komunikaci o tom, co si kdo myslí a dělá. Snažte se zabránit vzniku komunikačního ticha tím, že si definujete reakční doby a pravidla vzájemného informování o nepřítomnosti.

-kk-

Zdroj: Etrend.sk - Informace o trendech v marketingu a řízení podniku.
Zobrazit přehled článků ze zdroje Etrend.sk