Měření talentu za účelem odhalení silných potenciálních vůdců ve firmách je rostoucí trend. Zaměřuje se především na faktory, jako jsou typy osobnosti, silné stránky a individuální preference v chování. Má to však jeden podstatný háček – všechno to měření je k ničemu, pokud bude zaměstnance pouze rozřazovat do určitých škalutek a neukáže možnosti jejich dalšího rozvoje.
V zajímavém článku na serveru HR Zone na to upozornil Alan Watkins, mezinárodně uznávaný odborník v oblasti neurovědy, leadershipu a výkonnosti, který kromě dlouhodobého koučování lídrů v oblasti byznysu koučuje také britský veslařský olympijský tým. „Všechna tato měření naznačují, že existuje jeden soubor dovedností nebo jeden typ osobnosti, který dělá dobrého lídra. To však jednoduše není pravda, každý lídr řídí po svém,“ vysvětluje Alan Watkins. Lidé jsou mnohem složitější a navíc mají silný potenciál pro to, aby se dále vyvíjeli a měnili.
Problém řady metod měření talentu pro vedení lidí spočívá v tom, že zaměstnance zařadí do určité skupiny na základě aktuálních dovedností a chování a předpokládají, že se nemohou rozvíjet jiným směrem. Pokud chcete skutečně rozvíjet talenty, musíte zvolit přístup mnohem více založený na rozvoji. Měřicí nástroje, které zvolíte, by měly splňovat následující čtyři podmínky.
1. Obchodní přínos
Rozvoj zaměstnanců lze měřit nejrůznějšími způsoby. Metoda, kterou si vyberete, však musí v první řadě být relevantní pro vaši organizaci (z hlediska fyzických, kognitivních, emočních, hodnotových a dalších aspektů rozvoje).
2. Vědecky podložená metoda
Různé metody měření talentu a rozvoje zaměstnanců nestojí na odborných důkazech, ale pouze na skvělém marketingu. Má-li vaše měření být objektivní, mělo by stát na solidním vědeckém výzkumu.
3. Diferenciace měření
Dávejte si pozor na metody měření, které ve snaze o zjednodušení a úsporu času měří různé aspekty rozvoje zaměstnanců zároveň. Každé měření by se mělo vždy zaměřit pouze na jeden jasně definovaný aspekt, aby bylo zřejmé, co vlastně měříte.
4. Navazující rozvoj
Smyslem měření v oblasti talentu a rozvoje není jen něco změřit, ale především dále rozvíjet. Kvalitní metoda posoudí aktuální schopnosti jednotlivce a zároveň definuje, jak by měl vypadat jeho další rozvoj.
-kk-