Podle amerického psychologa a konzultanta Bena Dattnera trvá vybudování dobrého pracovního vztahu s novým šéfem minimálně půl roku. Zejména v prvních měsících je pak velké riziko vzniku nedorozumění, která mohou vést k odmítání a nedůvěře, a znemožnit tak realizaci cílů nového šéfa.
Nový šéf by proto měl pro své podřízené připravit „uživatelskou příručku", v níž popíše svůj styl, hodnoty a další informace, které mohou pomoci předejít nedorozuměním a usnadnit spolupráci s novým týmem. Zvažte při tom následující faktory:
- Motivace. Co vás motivuje a co ne? Jste-li fanatikem ve smyslu neustálého zlepšování, řekněte to. Jasně sdělte, že preferujete spolupráci s podobně motivovanými lidmi. Nechcete-li se účastnit všech porad, pomozte svým lidem pochopit, že vás mají zvát jen tehdy, pokud vás opravdu potřebují.
- Pracovní styl. Jak rádi pracujete? Jaké jsou vaše preference a dovednosti? Chcete mít věci hotové hodně dopředu, nebo vynikáte pod tlakem blížících se termínů? Vyžadujete přesné rozvrhy, nebo dáváte přednost nahodilým diskusím? Je pro vás spolupráce snadná, nebo na ní teprve pracujete?
- Řízení a delegování. Jak byste poslali stupeň svého zapojení do práce na škále od „Rád určuji cíle, ale nikoli způsoby, jak se k nim dostat" až po „Mám tendenci dělat vše sám namísto delegování"?
- Komunikace a zpětná vazba. Jak podrobně, jak často a v jaké podobě chcete být informováni? Pokud například odpovídáte na e-maily vždy brzy ráno, je to důležitá informace. Pokud skutečně nesnášíte překvapení, vyjasněte zaměstnancům, že je třeba komunikovat spíše více než méně.
- Učení a rozhodování. Jaký je vás proces rozhodování? Můžete ostatní informovat, že například většinou kladete spoustu otázek nebo nemáte rádi, pokud vás rychle tlačí do rozhodnutí bez patřičného kontextu.
- Hodnoty. Jasně vyjádřete své klíčové hodnoty. Pomůžete tím ostatním pochopit, jak by měla probíhat práce pod vaším vedením.
-kk-