Výrobce zemědělské techniky John Deere sleduje morálku svých zaměstnanců každých čtrnáct dní. Proč tomu tak je, popsal nedávný zajímavý článek na serveru Harvard Business Review.
Jednou ročně je málo
V dnešním digitálním světě je velmi silná konkurence, což se také odráží ve vývoji nových produktů. Dodávat produkty zákazníkům a získávat zpětnou vazbu je naprosto zásadní. Nejde však přitom jen o technologie a provoz. Manažeři firmy John Deere jsou přesvědčeni, že byznys, který chce jet naplno, musí považovat za stejně důležité i zdraví a pohodu svých týmů.
Provádět zaměstnanecké průzkumy jen jednou ročně nebo půlročně je pro firmy jako John Deere, které čelí velké konkurenci v bitvě o technické talenty ze strany startupů podporovaných významnými investory či tak velkých hráčů jako Amazon či Google, příliš málo. Pokud chtějí úspěšně řešit individuální či týmové problémy, je třeba sbírat a analyzovat data mnohem častěji.
Pozitivní vliv na výkonnost a motivaci
Týmy pracovníků společnosti John Deere zvažují každé dva týdny v rámci průzkumu, jaká zlepšení by mohla být zavedena. Na škále od 1 do 10 pak hodnotí své vnitřní pocity a motivaci: „Jaký pocit máte z hodnoty, kterou jste dokázali přinést v posledním období?“ Pokud chtějí, mohou tak vyjádřit své kladné pocity i frustrace.
Dosavadní výsledky ukazují výhody tohoto postupu: objem práce na vývoji produktů je od doby zavedení průzkumů čtyřikrát až osmkrát vyšší. Druhým přínosem je řešení potenciálních problémů jednotlivých zaměstnanců dříve, než mohou přerůst v něco závažnějšího. Bez průzkumu by manažeři nemuseli vědět nic až do chvíle, kdy by začala klesat výkonnost nebo se dotyční zaměstnanci již rozhodli odejít.
-kk-