Kdybychom dokázali dostatečně včas a přesně předvídat, kteří zaměstnanci od nás chtějí odejít, mohli bychom lépe reagovat a ušetřit tím velké peníze. Jak to ale udělat? Nejlepší by bylo nějak celý proces zautomatizovat. Naučme se lépe pracovat s daty o zaměstnancích a hrozící odchody nám ukážou počítače. Tímto směrem uvažuje stále více firem. Upozornil na to americký deník Wall Street Journal.
Firmy, jako je Wal-Mart nebo Credit Suisse, již s algoritmy pro odhalení zaměstnanců, kteří brzy odejdou, pracují. Vyhodnocují data, která zahrnují celou řadu faktorů s potenciálním vlivem na odchod zaměstnanců. Patří sem průměrná délka setrvání na určité pozici, geografická lokalita, výsledky hodnocení výkonnosti, zaměstnanecké průzkumy a podobně.
Analýza těchto dat ukáže, co motivuje zaměstnance k tomu, aby zůstali, a co je naopak motivací k odchodu. Není to však tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Neexistuje žádné měřítko, které by jasně předpovědělo, že zaměstnanec odejde. Je třeba hledat správou kombinaci rizikových faktorů, vytvářet různé modely a postupně je testovat.
Odchodům může zabránit včasné povýšení
Banka Credit Suisse se v posledních třech letech zaměřila na analýzu všeho, co se dělo se zaměstnanci (povýšení, zvýšení platu, ale i významné změny v osobním životě), ve snaze předpovědět, zda v následujícím roce banku opustí. Výsledkem bylo spuštění programu interního náboru, jehož snahou je vést zaměstnance k tomu, aby se aktivně hlásili o nová pracovní místa. Tímto způsobem už bylo povýšeno více než 300 zaměstnanců, kteří by jinak s velkou pravděpodobností odešli.
Společnost chce v testování nadále pokračovat. Zaměří se například na rozdíly v odchodech žen a mužů z různých pozic. Globální ředitel Credit Suisse pro získávání a rozvoj talentů William Wolf uvedl pro Wall Street Journal, že snížení nežádoucí fluktuace zaměstnanců o jeden procentní bod ušetří bance až 100 milionů dolarů ročně.
Podobným směrem jde i řetězec supermarketů Wal-Mart, který chce lépe předvídat, kdy zaměstnanci mohou chtít odejít z konkrétních pozic, nikoli nutně z celé firmy. Snaží se zrychlit předvídání toho, kdy budou jednotliví zaměstnanci povýšeni, aby mohl dostatečně rychle zajistit náhrady na nižších pozicích. Ročně je v této společnosti povýšeno až 170 tisíc zaměstnanců.
„Pokud dokážeme tři měsíce předem říci, jaká pozice bude volná, můžeme začít s náborem a školením,“ shrnula Elpida Ormanidou, která ve Wal-Martu zastává pozici, jejíž český překlad zní „viceprezidentka pro globální analýzu lidí“.
Jak dokáže své lidi analyzovat vaše firma?
-kk-