Šéf jako důvod k odchodu. Kdo to může změnit?

Důvodů k odchodu lidí z firmy je hned několik: konflikty s kolegy, nedostatečné finanční ohodnocení, nemožnost osobního růstu a tak dále. Každý z nich by nejspíš zasloužil pozornost, na prvních příčkách se ale už dlouhá léta drží jeden z nich – nespokojenost se šéfem. Jaké jsou ty nejzásadnější chyby šéfů, na které by si vedoucí měl dát pozor a personalista manažery upozorňovat a co pro lepší pracovní soužití může na druhé straně udělat sám zaměstnanec?

Lucie Spáčilová, Performia

„Za týden se mi povedlo zorganizovat tři náročné akce pro klienty. U té poslední jsem s sebou ale zapomněl jednu důležitou věc, a tak jsem musel změnit jednu část programu. Když můj šéf na poradě shrnoval uplynulý týden, řekl mi přede všemi, že mi bude muset za tu chybu vymyslet trest. Zmínka o tom, co se mi všechno povedlo, nepadla. Vím, že jsem udělal chybu u jedné akce, mám teď ale pocit, že se mi nepovedlo vůbec nic,“ popisuje své pocity David z eventové agentury.

Zásadní faktor, který by šéfům neměl uniknout

Napadá vás, co Davidův šéf udělal špatně? Přešel dobré výsledky (dvě skvěle uspořádané akce pro klienta) a upozornil pouze na chyby. Řekl mu o trestu a nechal ho do druhého dne přemýšlet o tom, jaký trest to asi bude. Vynadal mu před celým týmem. To jsou všechno jednotlivosti, které se rozhodně dají udělat lépe. Chybí v nich ale jedna zásadní věc, na kterou by se šéf měl dívat.

Dodal jeho podřízený finální, očekávaný a hodnotný výsledek své práce? Byl klient s akcí spokojený a podpořila akce jejich další spolupráci? Pokud ano, pak si toho ale v očích Davida jeho šéf nevšiml. A takový zdánlivý detail může demotivovat i ty nejlepší lidi.

Co by tedy měl takový vedoucí zlepšit? Tady je pár krátkých tipů (ke kterým si více poslechnete v jednom z dílů podcastu O lidech):

  • Kritizujte mezi čtyřma očima.

  • Oceňte dobré výsledky svých lidí.

  • Nenechávejte člověka ve špatném rozpoložení dlouho.

  • Definujte svým lidem jejich výsledek – to, co přesně od nich chcete dostávat.

  • Zajímejte se o to, koho máte před sebou. Chtějte rozumět lidem.

Za všechno může šéf

Vypadá to, že šéf je tím jediným, kdo by se měl zlepšit a nikdo jiný statistiku důvodů odchodu změnit nemůže. Asi je vám jasné, že to tak úplně není. I když je přístup vedoucího zásadní, upozornit na něj může i personalista, který vypozoroval, že lidé odcházejí kvůli němu, a pomoct svému šéfovi může i sám jeho podřízený – když se toho nebojí.

 

Poslechněte si na toto téma epizodu podcastu O lidech „Když je šéf důvodem k odchodu“ a dokreslete si s autorkou článku Lucií Spáčilovou, obrázek o tom, jak přesně vylepšit statistiku důvodů odchodu nejen u vás ve firmě. Najdete jej na YouTube, Spotify, Google Podcasts a Apple Podcasts.