Personalisté dnes slyší ze všech stran, že musejí „být strategičtí“ a „znát byznys“. Snaží se toho dosáhnout svými činy, často však při tom zapomínají na slova. V zajímavém článku na serveru ERE.net o tom píše uznávaný poradce v oblasti HR a současný profesor managementu na San Francisco State University John Sullivan. Vysvětluje, že strategický člověk mluví zcela jiným jazykem než běžný zaměstnanec pouze vykonávající své povinnosti.
Shrnul proto sedm „dialektů“, které by měl ovládat každý HR profesionál, který chce být právem považován za strategicky uvažujícího.
1. Jazyk čísel a peněz
Když se například seniorní manažer zeptá náboráře, jak se firmě daří v náboru, neměl by slyšet prosté konstatování, že dobře. Chce znát čísla a vy byste mu proto měli říci, o kolik procent došlo ke zlepšení vzhledem např. k loňskému roku a kolik to firmě přineslo peněz.
2. Jazyk firemních cílů
Pokud chcete působit strategicky, mluvte o řízení lidských zdrojů v souvislosti se zvyšováním zisku a hodnoty firmy, rozšiřování podílu na trhu, uspokojováním potřeb zákazníků, vytvářením inovativních výrobků a služeb apod.
3. Jazyk dat
Strategický HR profesionál odpovídá na otázky a vysvětluje svá rozhodnutí na základě měřitelných dat. Neříká, že si něco „myslí“ nebo „předpokládá“, ale že „ví“.
4. Jazyk konkurenční výhody
Uvažovat strategicky znamená také vnímat fungování firmy v kontextu konkurence. Vaše strategické rozhovory by proto měly zahrnovat návrhy, jak konkrétně může HR „posílit konkurenční výhodu firmy“.
5. Jazyk budoucnosti
Strategicky uvažující člověk se na rozdíl od většiny ostatních lidí nesoustředí na dnešek, ale především na budoucnost. Vyjadřujte se proto k dnešním problémům v kontextu toho, co může přijít v budoucnosti. Neomezujte se jen na porovnávání současných dat s minulými, používejte prediktivní analýzu.
6. Jazyk zaměření na zákazníka
Strategický HR profesionál mluví o zaměstnancích jako o interních zákaznících. Ovládá jazyk, který se běžně používá v obchodním či marketingovém oddělení při práci se zákazníky. Zkuste se zajít do těchto oddělení podívat a pochytit pár slov a frází.
7. Jazyk inovací
Strategicky uvažující personalista si uvědomuje, že firemní procesy zastarávají stejně rychle jako produkty. I když je nedokáže měnit ze dne na den, mluví o nutnosti „neustálých inovací“ a potřebě „být první“.
-kk-