Nezařízněte nábor definitivně
Výzkumy ukazují, že společnosti, které během recese zařezávají příliš své aktivity mají pak pomalejší tempo opětovného nárůstu a návratu do normálu než ostatní. HR týmy budou nuceny lépe stanovit priority a kritičtěji přemýšlet. Udržujte vztah se svými kontakty a potenciálními uchazeči. Volejte, pište InMaily na LinkedIn, realizujte virtuální pohovory, sdílejte nabídky. Lidé jsou v horších časech ochotnější pomáhat náborářům, které vnímají jako důvěryhodné.
Naberte top talenty
V období recese budete pravděpodobně mít větší výběr z kvalitních uchazečů. Mnoho podniků se muselo rozloučit se svými talenty, může to být vaše šance, abyste je přivedli do vaší firmy. Tak tomu bylo i v roce 2008, kdy se společnostem, které nejvíce investovaly do špičkových talentů, dařilo lépe.
Zároveň pamatujte, že pandemie ovlivňuje průmysl velmi odlišně. Zjistěte, zda by bylo možné uplatnit přenositelné dovednosti z těžce zasažených odvětví. Například cestovní ruch muselo opustit mnoho talentovaných profesionálů, které můžete uplatnit velmi dobře i u vás.
Využijte externisty
V posledním desetiletí se tzv. gig ekonomika rozrostla hlavně v oblastech, jako je dodávka potravin nebo individuální úkoly. Práce založená na znalostech (např. strojírenství, účetnictví) však nehrála tak velkou roli, hlavně kvůli kulturním a organizačním překážkám.
Nedávný nárůst vzdálené práce však mnohé z těchto překážek odstranil, takže je mnohem proveditelnější, aby organizace najala například softwarového inženýra pro tříměsíční projekt. Například Google nyní zaměstnává více externích pracovníků než zaměstnanců na plný úvazek. Flexibilita a úspora nákladů, které přicházejí s dodavateli a jejich tempem, je skutečnou výhodou.
Ukažte svou obratnost
Pokud dokážete své dovednosti rychle a snadno otočit i v dalších oblastech HR, jste pro firmu mnohem cennější. Musíte se zviditelnit. Přizpůsobte se přímo kritické práci zaměřené na podnikání – nejen na projekty, z nichž má prospěch pouze HR.
Zvažte, jak byste mohli využít své dovednosti ke zlepšení věcí, jako je retence nebo značka zaměstnavatele. Navrhněte například svůj plán pro práci s odcházejícími pracovníky, využijte například to, co víte o emocích a jaký mají přímý dopad na vaši pověst a hodnotu společnosti. Nezapomeňte také investovat do vlastního rozvoje.
Zvažte své kariérní vyhlídky
Stejně jako minulé recese tento pokles neovlivňuje všechny personalisty stejným způsobem. Historicky největší nárůst, respektive stabilitu zaznamenala vždy odvětví typu zdravotnictví, vzdělávání, státní správa, výroba potravin, potravinářské obchody a diskontní obchody. Pokud zvažujete vlastní kariérní vyhlídky, pak pravděpodobně naleznete smysl zapojit se do odvětví odolnějšího vůči recesi.
Nakonec přijde pozitivní obrat
Recese 2007-09 podnítila gig ekonomiku, díky níž zaměstnavatelé více využívali externí a krátkodobé pracovní síly. Vzrostl také důraz na lepší HR analytiku a technologické inovace. Firmy se začaly o kandidáty a zaměstnance více zajímat po lidské stránce.
I když je příliš brzy na to dělat závěry, očekává se, že stávající krize by mohla dlouhodobě podnítit spolupráci a komunikaci na dálku, včetně vedení pohovorů online. Nový přístup by mohl přinést významnou úsporu času i nákladů a vyšší efektivitu.
Jak se zatím vždy historicky ukázalo, všechno zlé je pro něco dobré.
-bb-