Často se mluví o tom, co se mohou malé firmy přiučit od velkých. Pokud bychom se však měli zaměřit na otázku, co se naopak velké firmy mohou učit od malých, museli bychom se zastavit u efektivity vzdělávání zaměstnanců. Píše o tom zajímavý článek na serveru trainingjournal.com s názvem Five things that big companies can learn from SMEs. Co by tedy prospělo velkým firmám při organizaci vzdělávání?
1. Neškolte zbytečně
Malé firmy většinou posílají své lidi na školení jen v případě, kdy je to opravdu nutné a užitečné. Neškolí bez jasné potřeby propojené a fungováním týmu se ziskem firmy. Nestává se jim, že by posílaly celé týmy na školení, které nepotřebují, a přicházely tím o značné sumy peněz. Opravdu si myslíte, že je levnější poslat na školení plošně několik tisíc zaměstnanců, než najít a vybrat několik set, pro které má dané školení smysl?
2. Podporujte mentorování
V malých firmách velmi dobře funguje učení zaměstnanců od sebe navzájem. V malém týmu se snadno sdílejí znalosti a snadno je také vidět, kdo a proč má nejlepší výsledky. V týmu o stovkách členů, z nichž mnozí se vůbec nevidí, se vzory, od nichž by se mohli ostatní učit, hledají obtížně. O to více je třeba upozorňovat na skvělé výkony a vyzývat zaměstnance, aby si navzájem pomáhali.
3. Plánujte zástupy za školení
Malé firmy mají velmi dobře zvládnutý proces zástupu zaměstnanců, kteří jsou na školení. Ve velkých týmech je to mnohem náročnější. Většinou jsou ve hře složité tabulky nebo kalendáře, v nichž se mnoho lidí zároveň snaží najít vhodný čas na školení a zástup. To však neznamená, že by neexistovala jednodušší řešení. Stačí začít využívat specializovaný software pro plánování školení.
4. Ujasněte si klíčové dovednosti
V malých firmách mají jasný přehled o vzdělávacích potřebách linioví manažeři, kteří také své lidi posílají na školení. Ve velkých často chybí dostatečná komunikace mezi zaměstnanci, respektive manažery a HR. Je proto třeba více se zaměřit na sběr dat ohledně dovedností zaměstnanců a jejich vlivu na výkonnost.
5. Zefektivněte využívání rozpočtu na vzdělávání
Získat rozpočet a teprve poté se rozhodovat, na jaké vzdělávací aktivity jej budete chtít vyčerpat, je špatně. Vycházejte z obchodních cílů firmy a připravte si argumenty, kolik peněz chcete a proč.
-kk-