87 % kancelářských zaměstnanců nadnárodních společností po celém světě vykonává alespoň čtvrtinu své práce virtuálně. Většina z nich naráží při tomto způsobu práce na problémy, pouze 16 % však prošlo školením, jak se na tyto problémy připravit. Vyplývá to studie společnosti RW3, poskytovatele vzdělávacích řešení v oblasti interkulturní komunikace, s názvem 2012 Virtual Teams Survey Report – Challenges of Working in Virtual Teams.
Do studie se zapojilo rekordních 3300 lidí ze 103 zemí světa. Již tato odezva svědčí podle RW3 o tom, že problémy virtuální práce patří k aktuálním problémům řízení lidských zdrojů, kterým je třeba věnovat větší pozornost. Nejvíce respondentů pochází z USA (30 %), Velké Británie (13 %₎, Indie (7 %) a Německa (5 %), odpovídali však i Češi (1 %).
Studie konstatuje, že rozhodování ve virtuálním prostředí trvá déle a je obtížnější. Nedostatek vizuálního kontaktu ztěžuje spolupráci a budování týmů. Z celkového pohledu je ale největší překážkou pro virtuální pracovníky práce napříč časovými pásmy a různými kulturami.
Další zjištění studie zahrnují:
-
41 % členů virtuálních týmů se nikdy nesejde s kolegy osobně.
-
33 % virtuálních pracovníků působí v týmech, které jsou z více než poloviny mimo jejich domovskou zemi.
-
70 % virtuálních pracovníků vidí největší rozdíl mezi tradičními a virtuálními týmy v otázce řízení konfliktů, 55 % ve vyjadřování názorů a 55 % v rozhodování.
Nejčastější výzvy porad virtuálních týmů zahrnují:
-
nedostatek času pro budování vztahů (79 %),
-
pomalou rychlost rozhodování (73 %),
-
nedostatečnou účast (71 %),
-
rozdílné vůdcovské styly (69 %),
-
metody rozhodování (55 %).
Celá studie je k dispozici ke stažení na stránkách společnosti RW3 zde.
-kk-