Větší vinu na šíření virů na pracovištích než zaměstnanci mají architekti kanceláří. Tak zní závěr studie vědců ze Stockholmské univerzity s názvem Office Design's Impact on Sick Leave Rates, která byla zveřejněna v odborném časopise Ergonomics. Studie se zaměřila na krátkodobou i dlouhodobou pracovní neschopnost přibližně dvou tisícovek zaměstnanců v sedmi typech kanceláří:
1) samostatná kancelář
2) sdílená kancelář (2-3 zaměstnanci)
3) malá kancelář typu open-plan (4-9 zaměstnanců)
4) středně velká kancelář typu open-plan (10-24 zaměstnanců)
5) velká kancelář typu open-plan (více než 24 zaměstnanců)
6) „flex-office“ (žádná individuální pracoviště)
7) „combi-office“ (týmová práce, méně než 20 % zaměstnanců nemá své vlastní pracoviště)
Ukázalo se, že otevřené kanceláře jsou obecně méně dobré pro zdraví zaměstnanců. Nejde přitom jen o šíření virů, ale také o zvýšený stres způsobený hlukem či nedostatkem soukromí. Ve všech třech velikostech kancelářích typu open plan bylo zaznamenáno zvýšené riziko krátkodobých pracovních neschopností, zvláště pak u žen. Kanceláře typu „flex-office“, v nichž zaměstnanci nemají žádná trvale přidělená pracoviště, se pak výrazně pojí s krátkodobými i dlouhodobými onemocněními mužů.
Autoři studie upozorňují na to, že problematika příčin pracovní neschopnosti kancelářských zaměstnanců je jen velmi málo vědecky prozkoumána, přestože právě bílé límečky tvoří většinu pracovní síly západního světa. Víme sice, že absence souvisejí s faktory, jako jsou vysoké nároky na práci, nedostatečná kontrola nad výkonem práce, monotónnost pracovní činnosti nebo dokonce pohlaví zaměstnanců. Otázce vlivu fyzického prostředí je však třeba věnovat ještě další výzkum. Zatím se zdá, že zaměstnanci s nejmenším počtem absencí z důvodu pracovní neschopnosti pracují v samostatných kancelářích a kombinovaných kancelářích, kde má více než 80 % zaměstnanců své pevné pracoviště.
Celá studie je k dispozici ke stažení zde.
-kk-