Ekonomická a politická nejistota posledních let měla výrazný vliv na dovednosti a kvality, které musejí splňovat úspěšní evropští vedoucí pracovníci. Vyplývá to alespoň ze studie personální agentury Korn/Ferry International s názvem New European Executive, který vychází z více než stovky rozhovorů s evropskými senior manažery v období pěti let. Nový evropský vedoucí pracovník, který dokáže znovu oživit a udržet růst, by podle ní měl být větší vizionář, více se řídit kompetencemi a odbornými znalostmi, být pružnější a přizpůsobivější rychlým změnám, odvážnější a uvažovat strategičtěji než před nástupem krize.
Nejdůležitější vlastností vedoucího pracovníka v Evropě v roce 2012 byla schopnost vypořádat se s nejednoznačnostmi, která se před krizí vůbec nedostala do první desítky nejdůležitějších vlastností. Na třetím místě se pak umístila schopnost řídit vizi a účel – definovat úspěch ve stagnující ekonomice a komunikovat to směrem k akcionářům – která se dosud taktéž nedostala do první desítky.
Změny v hodnocení důležitosti kompetencí vedoucích pracovníků v Evropě
(Zdroj: Korn/Ferry International: New European Executive)
Pořadí | Před krizí (2007-2008) | Pořadí | Po krizi (2012) |
1. | Soustředění na zákazníka | 1. | Schopnost vypořádat se s nejednoznačnostmi |
2. | Zaměření na výsledky | 2. | Soustředění na zákazníka |
3. | Motivace druhých | 3. | Schopnost řídit vizi a účel |
4. | Určování priorit | 4. | Strategická agilita |
5. | Řešení problémů | 5. | Manažerská odvaha |
6. | Včasné rozhodování | 6. | Perspektiva |
7. | Strategická agilita | 7. | Určování priorit |
8. | Organizování | 8. | Motivace druhých |
9. | Schopnost rozdávat příkazy | 9. | Zaměření na výsledky |
10. | Obchodní uvažování | 10. | Naslouchání |
Celá studie je k dispozici ke stažení na stránkách Korn/Ferry International zde.
-kk-