I když spojení slov „angažovanost zaměstnanců“ zní v češtině poněkud pejorativně, jeho anglický ekvivalent „employee engagement“ je dalším z řady pojmů, které v poslední době nejvíce rezonují mezi personalisty. Označuje stav, kdy je zaměstnanec aktivně zapojen do své práce, má silnou motivaci a nadšení. Je to pravý opak vyhoření a strachu z neúspěchu, který vychází z firemní kultury postavené na obviňování.
Výzkumy mezi zaměstnanci jasně ukazují, že základním faktorem určujícím angažovanost je vztah s přímým nadřízeným. I v obtížných ekonomických dobách stále platí, že zaměstnanci neopouštějí firmy, ale své šéfy. Úkolem HR je proto pracovat s manažery na tom, jak si budovat dobré vztahy s podřízenými, pomáhat jim dosahovat úspěchů, dále je vzdělávat, rozvíjet a umět projevit uznání nejen formou peněz.
Co tedy máte učit své manažery? Podle serveru trainingjournal.com je to následujících deset kroků.
1. Jít příkladem v nadšení a snaze dělat něco smysluplného.
2. Podporovat podřízené a věřit jim, nechat je riskovat a zkoušet nové věci.
3. Stavět na otevřené komunikaci a zpětné vazbě. Nevyhýbat se konfliktům.
4. Naslouchat podřízeným a jednat podle jejich podnětů.
5. Být mentorem a koučem, pomáhat podřízeným růst.
6. Mít vizi, která dá týmu smysl a motivuje ke snaze o něco víc, než jen snižovat náklady a zvyšovat zisky.
7. Přicházet s novými výzvami a možnostmi, jak se naučit něco nového.
8. Umět ocenit snahu podřízených, motivovat uznáním.
9. Podporovat přátelské vztahy mezi kolegy například formou společných akcí.
10. Neodměňovat pouze penězi. Navrhovat nefinanční odměny a umět poděkovat i prostým „děkuji“.
-kk-