Na jejich nejzávažnější začátečnické chyby se svých členů a příznivců zeptala největší světová profesní organizace manažerů lidských zdrojů Society for Human Resource Management (SHRM). Ukázalo se, že nejčastější je následující desatero chyb.
1. Neschopnost vyvážit roli zástupce zaměstnanců a firmy
Začínající personalisté mají tendenci co nejvíce se zavděčit zaměstnavateli, i když sami vidí chyby na straně managementu. Někteří naopak tak silně bojují za zaměstnance, že přehlížejí zájmy firmy.
2. Příliš přátelský přístup
Začátečníci se často chtějí zalíbit všem. Postupně však zjišťují, že v HR nejde o to, aby vás lidé měli rádi, ale o to, pochopit fungování firmy a rozvíjet kulturu, která umožní úspěch firmy i zaměstnanců.
3. Sdílení důvěrných informací o zaměstnancích
Tato chyba je velmi závažná a může vést k velmi rychlému konci kariéry v HR. Využití důvěrných informací o zaměstnancích ve vlastní prospěch nebo sdílení s nezúčastněnými osobami je nepřijatelné.
4. Opomíjení lidské stránky práce personalisty
I když máme k dispozici stále více moderních technologií a dat, zaměstnanci stále zůstávají lidmi. I personalita by měl ve svém přístupu k nim zůstat člověkem – uchovat si empatii a kritické myšlení.
5. Paušální řešení pro všechny problémy
Správná řešení problémů vždy záleží na situaci, organizaci, odvětví, cílech firmy. Reálný svět mnohdy neumožňuje využití učebnicových příkladů.
6. Skrývání neznalosti
Přiznat neznalost bývá těžké, a proto začátečníci často předstírají, že všechno vědí. Neuvědomují si, že je lepší věnovat určitý čas průzkumu situace a sběru informací, než rozhodnout o něčem, co firmě ve výsledku ublíží.
7. Přílišné zjednodušování
Nedostatečné znalosti a zkušenosti vedou často také k zjednodušování složitých záležitostí a problémů. Personalista se musí nejprve podrobně seznámit s chodem firmy, aby jí mohl nabídnout skutečnou podporu.
8. Přeceňování odborného vzdělání
Ve firmě to nikdy nefunguje přesně tak, jak jste se učili ve škole. Rozhodovat se je třeba na základě přesných informací a dostatečně širokého kontextu.
9. Neznalost personální legislativy
Ve velké firmě má začínající personalista větší prostor se učit, v malé si však chybné předpoklady týkající se zákonem stanovených věcí nemůže dovolit. Musí nejen dodržovat termíny, ale také znát příslušné formuláře atd.
10. Ustrnutí v HR
Personalista dnes musí mít daleko širší rozhled. Aby mohl ke své práci přistupovat strategicky, musí být schopen porozumět také finančním ukazatelům a motivaci managementu firmy.
-kk-