Den poté: Jak bude vypadat nábor na konci pandemie?

Pamatujete se ještě na dobu, kdy všichni mluvili o nedostatku talentů? Teď se situace otočila doslova naruby. Mnoho společností nyní spíše řeší, zda bude muset pod tlakem okolností propouštět své stávající zaměstnance nebo alespoň dramaticky zredukovaly náborové potřeby na dobu neurčitou.

Ilustrační snímek

Ačkoliv se situace rapidně mění a mnoho firem má v tuto chvíli jen krátkodobé výhledy, je dobré už nyní popřemýšlet nad tím, jak bude vypadat situace v otázce náboru, jakmile panika a tvrdá opatření skončí. Připravte se už nyní.

Udržte si dobré jméno

Každý si je dobře vědom, že jak se k zaměstnancům a uchazečům chová nyní, bude mít dopad na pověst značky zaměstnavatele v budoucnu. To samé bude platit i ve chvíli, kdy skončí doba koronavirová. Sounáležitost, komunikace a transparentnost byly vždy součástí základní sady HR nástrojů, které mají nyní rozhodující význam. Pokud svůj byznys nechcete zavřít, měli byste na to myslet. Kvalitní lidi potřebujete teď a budete je potřebovat i později.

Organizace, které v současné době odmítají umožnit lidem práci z domova (pokud povaha jejich práce pracovat na dálku), budou mít u svých zaměstnanců vroubek. Velké organizace se zdánlivě nekonečnými zdroji, které v této mimořádné době vynakládají minimální úsilí na zajištění bezpečnosti při práci, se také vystavují poškození dobrého jména i navenek. Základní úroveň ochrany a bezpečnosti práce v otázce pandemie je považována za standard a spíše se očekává, co firma dokáže zajistit navíc.

Říkat „NE“ se nevyplácí

Vzpomínáte si na skvělého kandidáta, kterého jste měli na vaši pozici, avšak nakonec jste jej nepřijali, protože jeho podmínkou byla možnost pracovat alespoň částečně na dálku? Jak by se vám dneska hodil při řešení náročných projektů, které stejně velká část zaměstnanců musí nyní řešit na dálku. Zapamatujte si tento moment i do budoucna, až budou vaši zaměstnanci i budoucí uchazeči žádat o možnost práce z domova. Opravdu jim řeknete razantní „ne“ po aktuální zkušenosti, nebo zkusíte domluvit optimální model fungování?

Pro některé talenty je práce z domova klíčem k jejich maximální produktivitě. Například řada živnostníků, kteří pro firmy pracují, je zvyklá dodávat úkoly dle zadání a jsou při práci na dálku efektivnější. Možná, že řada stávajících zaměstnanců, kteří doposud pracovali v kanceláři, přijde na totéž. Začněte už nyní plánovat, jak můžete způsoby práce na dálku zavést ve své společnosti natrvalo.

Zvažte, komu a jakou dáte nabídku

Nezaměstnanost roste a některá pracovní místa pravděpodobně zaniknou zcela společně se svými podniky. Z tohoto stavu se nicméně znovu odrazíme, i když to bude hrbolatá cesta. I přesto že na trhu bude pravděpodobně větší výběr volných uchazečů, je potřeba už nyní přemýšlet nad náborovým modelem, podle kterého budete nové kolegy nabírat. Podle seniority? Výkonnosti? Něčeho jiného?

Zároveň je potřeba se připravit i na možnost, že jakmile se situace uklidní a firmy se opět budou překotně snažit rozběhnout své podnikání, vyostří se situace i v náboru. Paradoxně v některých oborech či pozicích se mohou společnosti opětovně snažit přetahovat kvalitní kandidáty, a to dokonce i za podstatně vyšší finanční nabídky, než tomu bylo před krizí. Podobný efekt byl zaznamenán například v Americe po řádění hurikánu Katrina, kdy četné restaurace rychlého občerstvení, které zoufale chtěly znovu otevřít podnikání, potřebovaly okamžitě zaměstnance a začaly nabízet i podstatně vyšší mzdy.

Zůstaňte v kontaktu

Zůstat v kontaktu s potenciálními kandidáty nebylo nikdy důležitější. Ačkoliv v řadě firem aktuálně krátkodobě nastal stop stav, nezanevřete na potenciální zajímavé kandidáty, a hlavně s nimi komunikujte. Jednoho dne, v nepříliš vzdálené budoucnosti, je budete chtít pravděpodobně oslovit. Oni už ale nemusí být dostupní, protože nebudou čekat na vaše rozhodnutí.

 

-bb-

Zdroj: ERE.net - přední světová online komunita pro odborníky z oblasti náboru
Zobrazit přehled článků ze zdroje ERE.net