Zbytečné chyby zaměstnaneckých průzkumů

Ilustrační snímek

Jedním z typických úkolů HR ve firmě je pravidelné provádění průzkumů, které se zaměřují na zjišťování zpětné vazby ohledně spokojenosti zaměstnanců s jejich prací a kariérou ve firmě či mírou jejich angažovanosti. Jak ale zajistit, aby tyto výzkumy opravdu fungovaly a pomáhaly firmě sbírat informace, které přispějí ke zlepšení jejích ekonomických výsledků? Server TLNT.com radí vyvarovat se následujících chyb.

1. Nespamujte zaměstnance

Není třeba, aby vám odpověděli skutečně všichni zaměstnanci, potřebujete reprezentativní vzorek. Neposílejte proto zaměstnancům opakované výzvy k vyplnění průzkumu – zvláště ne těm, kteří již dotazník vyplnili.

2. Nekončete u sběru informací

Neptejte se na věci, s nimiž nemůžete nic udělat. Jakoukoli snahu zaměstnanců spolehlivě zničíte, když je donutíte vyplnit průzkum, ale už se nikdy nedozvědí, co se s jejich zpětnou vazbou stalo.

3. Nepleťte si průzkum s plánem na zvyšování angažovanosti

Průzkum slouží ke sběru zpětné vazby. Akční plán je něco jiného. Specifikuje konkrétní využití zpětné vazby za účelem zvýšení angažovanosti zaměstnanců.

4. Připravte manažery předem

Zejména linioví manažeři by měli vědět, že připravujete průzkum mezi jejich podřízenými a že se mají zapojit do zavádění nových opatření na základě zjištění zpětné vazby. Jejich role je klíčová, a proto je třeba budovat s nimi vztahy založené na důvěře a společném cíli pomoci firmě i zaměstnancům k větší spokojenosti.

5. Prověřte aktuálnost databáze zaměstnanců

Se všemi zapojenými personalisty si ujasněte způsoby práce s databází a postupy vytváření reportů. Opakovat průzkumy proto, že byly například rozeslány neexistujícím zaměstnancům, je nejen drahé, ale také otravné.

6. Čtěte odpovědi

Nemá smysl chtít po zaměstnancích, aby se rozepisovali o svých názorech, pokud je pak nebudete číst. Připravte se na to, že budete muset číst hodně a zabere vám to hodně času.

7. Ptejte se častěji než jednou ročně

Apelujte na manažery, aby se svými podřízenými komunikovali v průběhu celého roku. Veďte je k tomu, aby se zajímali, co jim v práci jde a nejde, co je baví, s čím mohou pomoci atd.

8. Neotálejte s výsledky průzkumu

Zaměstnanci by se měli dozvědět, co jste zjistili, nejpozději do dvou až tří týdnů. Zároveň očekávají, že přijdete s návrhy, co a jak změnit. Čím déle budete čekat, tím méně je to bude zajímat.

9. Přestaňte chápat angažovanost jako úkol pro HR

Spokojenost a angažovanost zaměstnanců je věc, s níž HR může pomáhat, ale hlavní odpovědnost je na manažerech. Důležité je, abyste to věděli vy i manažeři.

10. mějte vysoké nároky na poskytovatele

Pokud využíváte služeb externích poskytovatelů řešení pro průzkumy zaměstnanců, nespokojte se s tím, že vám výsledky dodají až za měsíc. Chtějte 14 dní. Vyžadujte vysokou kvalitu těchto služeb, poskytovatelů jsou spousty.

-kk-

Zdroj: TLNT - americký blog pro odborníky z oblasti HR a talent managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje TLNT